Lymfeoedeem of wat anders?

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

Marianne80

Lymfeoedeem of wat anders?

Bericht door Marianne80 » zo 26 jan 2020, 10:29

Hallo allemaal,
Mijn operatie (mastectomie met okselkliertoilet) is nu bijna twee jaar geleden. Ik ben al vrij snel onder behandeling gekomen van een oedeemtherapeut, omdat ik vooral in mijn oksel last had van vocht. Ik had daar veel baat bij, en kon met een maandelijkse lichte massage van haar de boel goed onder controle houden. Nu is er onlangs een andere therapeut in deze praktijk gekomen. Kreeg toch weer last, dus ben naar de nieuwe therapeut overgestapt. Deze heeft mij nogal stevig aangepakt, waardoor het vocht wel even weg was. Maar ik heb steeds meer pijn in mijn arm. Het is elke dag aanwezig. Nu twijfel ik erg of het die te stevige aanpak is die nog steeds pijn doet na twee weken, of dat er misschien iets anders aan de hand is. Het voelt als een diepe spierpijn die af en toe schrijnend aan voelt. Kan dit ook een teken zijn van lymfeoedeem?
Ik heb sowieso besloten de fysio even te bellen deze week. Maar maak me ook zorgen over evt. uitzaaiingen. Ik had een slechte prognose, grote tumor, triple negatief en geen respons op de chemo. Ik wil niet overdreven reageren maar wel waakzaam zijn.

Alvast bedankt,

Marianne.

Dees
Beheerder

Re: Lymfeoedeem of wat anders?

Bericht door Dees » ma 27 jan 2020, 14:35

Hoi Marianne,
Ik wou dat ik kon zeggen dat het zeker géén uitzaaiingen zijn, maar dat kan ik natuurlijk niet. Ik denk het, 13 jaar na diagnose, ook nog regelmatig. Ik denk altijd: Eerst beginnen met wat het meest voor de hand liggend is. Als het uitzaaiingen zijn, kan het best even wachten.

Ik zou zeker teruggaan naar de fysio. Is de fysio die je had er ook nog? Kan hij/zij even meekijken?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marianne80

Bericht door Marianne80 » di 28 jan 2020, 08:25

Hoi Dees,

Ja, dat had ik zelf ook kunnen verzinnen, maar je hebt natuurlijk gelijk. Niemand kan dat zo zeggen, maar soms gaat het weer even spoken. Ik vraag mij wel af of oedeem inderdaad zoveel pijn kan doen. Ik ben wel gewend om er ongemak van te hebben, maar geen schrijnende pijn.
Het jammere is dat de vorige oedeemtherapeut vertrokken is, vandaar de nieuwe therapeut. Zij had goed kunnen vergelijken met hoe het eerder was.
Inderdaad, als het toch iets is, dan wordt dat op een gegeven moment vanzelf duidelijk.
Bedankt in elk geval.

Hartelijke groet,

Marianne

niekje

Bericht door niekje » di 28 jan 2020, 15:01

Marianne, hoe voelt de plek waar de pijn zit? Voelt het onderliggende weefsel anders? Als mijn oedeemarm opspeelt dan stapelt het vocht zich eerst op heel diep in mijn arm. Ik kan me wel aardig vinden in jouw omschrijving. Op die plekken blijft de pijn ook heel lang zitten als je er aan zit...

Gesloten

Terug naar “Januari 2020”