locoregionaal recidief

Moderators: Angela, Sanne, Team, Superuser

femmie

locoregionaal recidief

Bericht door femmie » vr 24 jan 2020, 16:30

goedemiddag,
ik heb een vraag. 5 jaar geleden (ik was toen net 40 jaar) kreeg ik borstkanker graad 1. Kleine tumor van 8 mm. Rondom DCIS. Ander kwadrant DCIS met graad 3. Behandeling: MST met radiotherapie. MST is bijna een mastectomie; allen de buitenranden zijn aanwezig gebleven. Geisoleerde tumorcellen in oksel.
Nu 5 jaar later: knobbel/zwelling ontdekt bij borstbeen; echo gehad: tumortje van 12 mm. Punctie gehad; uitslag graad 1 met de kenmerken van de vorige tumor; hormoongevoelig en ook de andere receptor was pos.
Krijg nu eerst nog een petscan. Daarna operatie: MST. En dan?? Nu wordt aangegeven: hormoonkuur of chemo.
wat is jullie advies/mening hierover? Ik ben best bang dat het over een paar jaar weer terug gaat komen.
Hormoonkuur: moet 5 of 7 jaar? Is ook niet zonder bijwerkingen begrijp ik. Best heftig soms.
chemo; is ook niet niks maar worden mijn kansen op overleving beter? Of heb ik sowieso een grote kans op overleving?? Wat zou de prognose dus zijn dat een recidief optreedt na 5 jaar, graad 1. Geen chemo gehad bij primaire tumor.

Dees
Beheerder

Re: locoregionaal recidief

Bericht door Dees » ma 27 jan 2020, 14:16

Hoi Femmie, he jakkie, bah bah bah.... Wat een tegenvaller

De vraag wel of geen chemo is echt een vraag die je in overleg met je artsen moet beantwoorden. Sámen beslissen, noemen ze dat en samen is niet hetzelfde als tegen een patiënt zeggen: Zegt u het maar, wel of geen chemo. Ik kan je wel helpen met informatie en nadenken

Ik heb vooral nog veel vragen:
Is er destijds erfelijkheidsonderzoek gedaan? BRCA? Of ook CHEK2, ATM, PALB2? Of misschien Li Fraumeni, Cowden? (komt er meer kanker in je familie voor?)
Waarom borstsparend?

Dat de borstkanker terugkwam, daarmee kun je er vanuit gaan dat je kanker niet een slome, onschuldige is, maar de kans op een rotzak wordt wel groter. Ik denk dat dat een overweging is bij de vraag of je wel of niet chemo zou moeten doen. Dat jou hormoontherapie wordt aangeraden, dat weet ik vrij zeker.

Heb je een uitdraai van de patholoog van de beide operaties? Zou ik met je mee mogen kijken of ik daarin iets kan zien? Als je dat wilt, wil je hem dan sturen aan info@borstkankervragen.nl
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Femmie

Re: locoregionaal recidief

Bericht door Femmie » ma 27 jan 2020, 21:16

Hallo dees
Een echt grote tegenvaller, al na 5 jaar. Ik kan het soms niet geloven.
Ik wil er alles aan doen om te voorkomen dat het ooit nog terugkomt.
Ik ga dingen uitzoeken en ook rapporten opvragen. Ik mail je nog!
Alvast bedankt voor je antwoorden...

Gesloten

Terug naar “Januari 2020”