Check2

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

alieba

Check2

Bericht door alieba » ma 02 sep 2019, 12:14

Dag Dees.
Pas geleden kwam ik in contact met een ver familielid. Ze heeft nu borstkanker en haar zus bleek op 47 jarige leeftijd te zijn overleden aan borstkanker (in 2005). Naar aanleiding daarvan heeft ze een gen onderzoek gehad en bleek ze het check2 gen te hebben. Ze vermoedt dat het van onze kant van de familie komt. We hebben dezelfde overgrootmoeder aan mijn moeders kant. Zij zou het georven hebben via haar vader.
Is het verstandig om zelf gen onderzoek te laten doen? Mijn zus had twee jaar geleden een leiomyosarcoom aan haar baarmoeder en heeft baarmoeder en eierstokken moeten laten verwijderen.
Waar kan ik eventueel meer vinden over specifiek het check2 gen (iets verdergaande informatie dan standaard)?
Groetjes
Alieba

Dees
Beheerder

Re: Check2

Bericht door Dees » ma 02 sep 2019, 13:03

Hoi Alieba, ik denk eigenlijk dat het wel belangrijk is. Als je een CHEK2-mutatie hebt, zijn de controles mogelijk intensiever, voor jou, maar ook voor je kinderen, nichtjes etc. Hier vind je meer informatie: www.brca.nl/chek2

Laat je weten als je nog meer wilt weten?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

alieba

Re: Check2

Bericht door alieba » ma 02 sep 2019, 15:03

Dank je Dees. Ik ga het vrijdag met mijn huisarts bespreken. Eind oktober is mijn 4e controle na Bk in 2015. Ook dan zal in het noemen bij mijn chirurge en hopelijk heb ik dan een uitslag.
De link is prima; voorlopig weet ik genoeg. Er staat (nog) niets bij over ander kankers dan Bk en darm; wat betreft mijn zus (geen kinderen) nog geen aanleiding om daar ook actie te ondernemen.
😘

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”