Klachten na borstreconstructie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Rian

Klachten na borstreconstructie

Bericht door Rian » vr 28 jun 2019, 10:43

Hallo,

10 jaar geleden heb ik beiderzijds een borstamputatie + borstreconstructie operatie gehad. Mijn aangedane zijde is een reconstructie geworden met LD-flap en een prothese. Rechts (preventief ivm brca-1 genmutatie) alleen een prothese onder de borstspier.

Ik krijg nu echter veel klachten (vooral tijdens mijn werk in de zorg & sporten) aan mijn rechter borstspier/schouder. Ik kan de borstspier slecht belasten. Is dit een bekend euvel na zo'n borstreconstructie?

Dees
Beheerder

Re: Klachten na borstreconstructie

Bericht door Dees » ma 01 jul 2019, 14:48

Hoi Rian,
'Bekend' is een groot woord, maar ik kan me allerhande situaties voorstellen over wat er aan de hand is. Het kan zomaar zijn dat bestraling en operatie aan je aangedane zijde zorgt dat je bindweefsel krijgt, stugger weefsel, waardoor je lichaam iets meer naar die kant gaat trekken. Dat kan zomaar klachten veroorzaken aan de andere kant.

Misschien belast je je arm ook teveel, zeker als je zwaar werkt hebt.

Heb je al een fysiotherapeut gezien?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2019”