een bultje

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

marije

een bultje

Bericht door marije » zo 23 jun 2019, 17:22

hai,
ik ben een 16 jaar oud meisje en ik heb een bultje/knobbeltje of hoe je het ook wilt noemen op mijn rechter tepel. ook voel ik af en toe een lichte pijn in mijn borst. zoiets heb ik niet eerder meegemaakt en het butje wordt steeds een beetje groter (het begon 4,5 weken geleden ongeveer). ik maak me hier erg zorgen om. mijn borsten zijn twee jaar geleden al gestopt met groeien, ik had mijn eerste menstruatie voordat ik twaalf was en borstkanker zit in de familie. het is toch niet mogelijk dat ik borstkanker heb? wat zou het kunnen zijn? neem me a.u.b serieus

mahieke

Re: een bultje

Bericht door mahieke » zo 23 jun 2019, 18:17

Hey Marije, omdat je nog zo jong bent denk ik eerder aan een hormonale oorzaak. Maak morgen gewoon even een afspraak bij je huisarts. Die kan het nakijken en je waarschijnlijk gelijk geruststellen. Niet rond blijven lopen met zorgen hoor!

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 24 jun 2019, 13:08

Hoi Marije, je maakt je zorgen he.... En dan voel je eraan en dan wordt het dikker en ga je het steeds meer voelen. Ik snap dat wel. Ik denk dat je inderdaad even naar de huisarts moet gaan, niet omdat ik aan borstkanker denk, maar wel om je gerust te laten stellen.

Voor de beeldvorming, in de afgelopen 20 jaar was er één meisje tussen de 10 en 14 met borstkanker en waren er drie meisjes tussen de 15 en 19. In Nederland. Borstkanker op die leeftijd is dus extréém zeldzaam.

Je schrijft dat er borstkanker in je familie zit. Kun je daar meer over vertellen. Is er een genmutatie gevonden? Wie had precies borstkanker en hoe oud waren ze toen ze het kregen? Dat vraag ik niet omdat ik me zorgen maak, maar om te kijken of ik je misschien nog tips kan geven.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

marije

Bericht door marije » ma 24 jun 2019, 16:44

Hoi Dees,

Mijn oma heeft inderdaad een genmutatie en mijn vader ook. nu weet ik niet of ik de mutatie ook heb. Mijn oma kreeg borstkanker voor het eerst toen ze ongeveer 40 was en later kwam het nog zo'n drie keer terug totdat het fataal werd. Haar moeder kreeg ook borstkanker toen ze circa 54 was. mijn vader of moeder hebben beide geen borstkanker gehad, maar mijn vader heeft wel een vorm van kanker gehad (wel overleefd). om deze reden deed ik een beetje overdreven. Ik kijk of het bultje er n de toetsweek nog zit en dan maak ik een afspraak :). heel erg bedankt voor de vriendelijke reactie!

groetjes,

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 25 jun 2019, 14:14

Hoi Marije, een BRCA-mutatie? Ik snap heel goed dat het lastig is daarmee om te gaan. Oók met een BRCA-mutatie is het risico op borstkanker onder de 30 jaar heel klein. Het advies is om, als je 50% risico hebt op een BRCA-mutatie (omdat je vader of moeder drager is) je in aanmerking komt voor borstscreening. Je hoeft dan nog niet eens erfelijkheidsonderzoek te laten doen.

Toi toi toi
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juni 2019”