Erfelijkheid

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Eline

Erfelijkheid

Bericht door Eline » do 23 aug 2018, 19:36

Hoi Dees,

In 2016 heb ik borstkanker gehad. Ik was toen 39. Borstsparende ok, bestraling en chemo gehad, en nu nog Tamoxifen en Lucrin. Omdat ik de 6e was in onze familie (aan mijn vaders kant) die jong borstkanker kreeg, is er erfelijkheidsonderzoek gedaan, maar brca1 en brca2 spelen niet in onze familie. Er werd toen wel gezegd dat er genen zijn die nog niet bekend zijn; dat er misschien wel een erfelijke component is maar dat die niet aantoonbaar is. Ik heb me daar toen bij neer gelegd,heb alles ondergaan en ik ben inmiddels weer volop aan het werk.
Maar een paar weken geleden kreeg nog een nichtje van mij de diagnose borstkanker, en nu zit het 'kankerspook' weer volop op mijn schouder. Ik word er weer onrustig van, en mijn zusje (bijna 30) ook. Haar is aangeraden om vanaf haar 40e jaarlijks mammografie te laten maken.
Eigenlijk weet ik niet eens precies wat ik je wil vragen. Mijn nichtje heeft besloten om beide borsten te laten amputeren. En ik denk steeds maar: had ik dat toen ook maar gedaan (niet dat daar ooit over gesproken is destijds hoor) dan was ik de angst kwijt dat het weer terug kan komen. Ik zou het nog wel willen, zelfs, maar ik neem aan dat daar nu geen indicatie meer voor is. Ik heb alleen zo'n pesthekel aan dat gevoel van 'zwaard van damocles' boven mijn hoofd.
Weet jij of er sinds 2016 alweer nieuwe ontwikkelingen zijn in het erfelijkheidsonderzoek? Heeft het zin om in Nijmegen te melden dat nog iemand in onze familie borstkanker heeft gekregen? En is het, denk jij, voor mijn zusje voldoende om vanaf haar 40e te laten controleren? Ze wil het zelf graag eerder.

Dees
Beheerder

Re: Erfelijkheid

Bericht door Dees » za 25 aug 2018, 17:50

Hoi Eline, jeetje mina, wat afschuwelijk en wat een spanning zeg.
Ik denk wel dat ze bij je nicht ook gaan kijken naar CHEK2 en binnenkort wordt in de meeste ziekenhuizen ook naar PALB2 gekeken. Het is ook mogelijk om naar nog meer genen te kijken met een multigene panel. Ik denk dat jullie familie daarvoor in aanmerking zou moeten komen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2018”