Ik kom net van een controle-afspraak met mijn internist. Inmiddels is het alweer drie jaar geleden dat ik borstkanker had (triple negatief). Mijn arts begon ineens over botdichtheidmeting en botontkalking en dat 'recentelijk' is aangetoond dat dat verband houdt met terugkeren van borstkanker. Althans dat ik wat ik eruit begreep. Hij wil dus nu zo'n meting doen en daarna medicijnen geven (halfjaarlijks via infuus). Het zal er ook wel mee te maken hebben dat ik vorig jaar mijn bovenarm brak en dat wilde maar niet genezen ook. Ik ben na de chemo ongeveer een halfjaartje in de overgang geweest en nadat mijn menstruatie terugkwam heb ik een (hormoon)spiraaltje laten plaatsen waardoor nu al twee jaar geen menstruatie meer heb.
Ik had nog nooit gehoord over de relatie tussen botontkalking en terugkeer van borstkanker, weten jullie hier meer van? Is het verstandig om zo'n meting te doen en die medicijnen te nemen? Mijn arts zei dat dit mijn overlevingskans 'aanzienlijk' verbetert.. ik ben vergeten te vragen hoe aanzienlijk dan, want ik was alle info nog aan het verwerken op dat moment. ik ben een beetje in de war, dacht ik dat wel klaar was na drie jaar.. hebben jullie wat duidelijkheid voor mij? Thanks!
botontkalking na chemo/overgang
Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser
- Dees
- Beheerder
Re: botontkalking na chemo/overgang
Hoi Monique, nou, ik weet wel waar het bericht vandaan komt. Je oncoloog doelt op dit artikel in de krant:

Volgens mij heeft je oncoloog de studie niet helemaal goed gelezen. Ik heb het originele artikel er bijgezocht, hier is het.
Aangezien jij premenopausaal bent, is er, op basis van deze studie, van botversterking geen effect op je overlevingskansen te verwachten. Botuitzaaiingen komen bij een triple negatieve tumor sowieso niet zo vaak voor én je bent drie jaar na diagnose.
Tja, is het zinnig om een botmeting te doen? Dat je botbreuk niet goed wilde genezen, kan wel een aanwijzing zijn voor botontkalking. Wat is er op tegen om een dexa-scan te doen? Eigenlijk niks. Mocht je inderdaad botontkalking, dan zou je een bisfosfonaat kunnen overwegen, die heb je in infuus, injectie maar ook in tabletten.
Kun je hier iets mee?

Volgens mij heeft je oncoloog de studie niet helemaal goed gelezen. Ik heb het originele artikel er bijgezocht, hier is het.
Kortom, het slikken van botversterkers had in de totale groep weinig effect op sterfte tgv borstkanker of terugkeer van ziekte, maar wel op het krijgen van botuitzaaiingen. Bij premenopausale vrouwen had het slikken van botversterkers geen effect op de overlevingskansen en een beetje op de kans om botuitzaaiingen te krijgen, maar bij de groep postmenopausale vrouwen was er duidelijk effect op terugkeer van ziekte, het krijgen van uitzaaiingen op afstand, het krijgen van botuitzaaiingen en sterfte tgv borstkanker.We received data on 18 766 women (18 206 [97%] in trials of 2–5 years of bisphosphonate) with median follow-up 5·6 woman-years, 3453 first recurrences, and 2106 subsequent deaths. Overall, the reductions in recurrence (RR 0·94, 95% CI 0·87–1·01; 2p=0·08), distant recurrence (0·92, 0·85–0·99; 2p=0·03), and breast cancer mortality (0·91, 0·83–0·99; 2p=0·04) were of only borderline significance, but the reduction in bone recurrence was more definite (0·83, 0·73–0·94; 2p=0·004). Among premenopausal women, treatment had no apparent effect on any outcome, but among 11 767 postmenopausal women it produced highly significant reductions in recurrence (RR 0·86, 95% CI 0·78–0·94; 2p=0·002), distant recurrence (0·82, 0·74–0·92; 2p=0·0003), bone recurrence (0·72, 0·60–0·86; 2p=0·0002), and breast cancer mortality (0·82, 0·73–0·93; 2p=0·002). Even for bone recurrence, however, the heterogeneity of benefit was barely significant by menopausal status (2p=0·0 6 for trend with menopausal status) or age (2p=0·03), and it was non-significant by bisphosphonate class, treatment schedule, oestrogen receptor status, nodes, tumour grade, or concomitant chemotherapy. No differences were seen in non-breast cancer mortality. Bone fractures were reduced (RR 0·85, 95% CI 0·75–0·97; 2p=0·02).
Aangezien jij premenopausaal bent, is er, op basis van deze studie, van botversterking geen effect op je overlevingskansen te verwachten. Botuitzaaiingen komen bij een triple negatieve tumor sowieso niet zo vaak voor én je bent drie jaar na diagnose.
Tja, is het zinnig om een botmeting te doen? Dat je botbreuk niet goed wilde genezen, kan wel een aanwijzing zijn voor botontkalking. Wat is er op tegen om een dexa-scan te doen? Eigenlijk niks. Mocht je inderdaad botontkalking, dan zou je een bisfosfonaat kunnen overwegen, die heb je in infuus, injectie maar ook in tabletten.
Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Hoi Dees,
Daar kan ik zeker iets mee. Ik dacht zelf ook wel dat zo'n scan sowieso geen kwaad zou kunnen, maar ik heb natuurlijk eigenlijk helemaal geen zin in meer onderzoeken/medicijnen/etc. Wil er gewoon klaar mee zijn. Ik wou dat ik een mailadres van mijn oncoloog had om hem een link naar jouw antwoord te geven, maar ik zal het wel met hem gaan bespreken als we telefonisch contact hebben na die scan. Overigens vertelde mijn oncoloog ook over dat er meerdere manieren waren van toedienen van die medicijnen, maar dat oraal nogal wat meer bijwerkingen geeft dan zo'n infuus.
Dank voor je snelle antwoord!
Daar kan ik zeker iets mee. Ik dacht zelf ook wel dat zo'n scan sowieso geen kwaad zou kunnen, maar ik heb natuurlijk eigenlijk helemaal geen zin in meer onderzoeken/medicijnen/etc. Wil er gewoon klaar mee zijn. Ik wou dat ik een mailadres van mijn oncoloog had om hem een link naar jouw antwoord te geven, maar ik zal het wel met hem gaan bespreken als we telefonisch contact hebben na die scan. Overigens vertelde mijn oncoloog ook over dat er meerdere manieren waren van toedienen van die medicijnen, maar dat oraal nogal wat meer bijwerkingen geeft dan zo'n infuus.
Dank voor je snelle antwoord!
- Dees
- Beheerder
We hebben contact, Monique
Groeten, Dees