Dag Dees.
Nieuwe lotgenote: sinds gisteren weet ik dat ik het hele traject in mag. 9 juni ben ik borstbesparend geopereerd en is de schildwachtklier weggehaald. Helaas was die niet schoon en moet ik na bestralingen ook aan de chemo.
Mijn vraag is: ik ben nog steeds moe en 'fuzzy' in mijn hoofd na de operatie (soort gevoel van een vrachtwagen die voor je huis staat te draaien en je voelt dat; of een ventilatiesysteem dat doorsuist). Is dat normaal? Ik wil zo graag top fit de bestralingen in over een week of twee en heb daar nu een beetje een hard hoofd in.
vermoeidheid na operatie
Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser
- Dees
- Beheerder
Re: vermoeidheid na operatie
Hoi Aaltje, jakkie wat spannend. Je staat aan het begin van een razendsnelle achtbaan. Ik kan je klachten niet direct plaatsen, maar je kunt restverschijnselen overhouden van de operatie, maar het kan ook zijn dat stress een rol speelt. En tot overmaat van ramp kun je nog steeds een verkoudheid oplopen of last hebben van hooikoorts.
Je zou de mammacareverpleegkundige over je klachten kunnen vertellen. Misschien is je bloeddruk wat laag of je Hb. Als dat het niet is, kun je weinig anders doen dan gezond eten en je lichaam de tijd geven te herstellen. Alles wat je aan conditie vasthoudt, hoef je niet meer op te bouwen dus in beweging blijven is wel een goed advies.
Hou je haaks!!!
Kun je hier iets mee?
Je zou de mammacareverpleegkundige over je klachten kunnen vertellen. Misschien is je bloeddruk wat laag of je Hb. Als dat het niet is, kun je weinig anders doen dan gezond eten en je lichaam de tijd geven te herstellen. Alles wat je aan conditie vasthoudt, hoef je niet meer op te bouwen dus in beweging blijven is wel een goed advies.
Hou je haaks!!!
Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dank je wel voor jouw reactie. Ik heb wel altijd een redelijk lage bloeddruk - na de operatie was ie even heel laag - maar van mijn HB weet ik niks (er is wel bloed afgenomen, maar daarover heb ik niks gehoord en ik ben het ook vergeten te vragen). Ik zal dat alsnog even laten bekijken. Stressig ben ik wel een beetje hoor, hoewel ik best positief en nuchter aan de behandelingen begin straks: het ergste is voorbij, wachten op de operatie: dat ding moest er uit! Het bewust ontspannen van mijn spieren is een beetje lastig; ik ga er wel wat over opzoeken, yoga of pilates of zoiets. En wat die rollercoaster betreft: hier zal ik wel in moeten, maar in een echte krijg je me echt niet - veel te enge dingen
(o ja, ik ben 58, werk in 't onderwijs - zegt wel wat over mijn ongeduldige en stressige aard
)

- Dees
- Beheerder
Ha Aaltje, haha, ooooo, nou mij ook niet. Ik word al duizelig in de draaimolen. Pas goed op jezelf he !!
Groeten, Dees
Mag ik nog een vraag stellen? Ik heb nu de operatie gehad en het eerstvolgende wordt bestraling van de borst en oksel (links) en daarna chemo. Is dat een gebruikelijke volgorde? Heb ik daar eventueel nog een keuze in? Je schrijft op andere 'draadjes' dat bestraling niet altijd nodig is als een tumor + besmette klier (zonder verdere besmette klieren) schoon verwijderd zijn.
Ik ga wel graag voor zeker, hoor, dus als alles moet, geen punt - kop d'r veur, zoals wij dat in het noordoosten zeggen.
Ik ga wel graag voor zeker, hoor, dus als alles moet, geen punt - kop d'r veur, zoals wij dat in het noordoosten zeggen.
- Dees
- Beheerder
Hoi Aaltje, ja hoor, je mag elke dag vragen wat je wilt. Je mag ook een nieuw topic openen met een nieuwe vraag. Allemaal goed.
Bij een borstsparende operatie wordt eigenlijk standaard bestraald. Dat dat 'nodig' is, is teveel gezegd. Voor sommige mensen maakt die bestraling het verschil tussen ter plekke wel of niet weer een keer borstkanker krijgen (wat dan opnieuw te behandelen is). Dat noem je een lokaal recidief. Of dat ook je overlevingskansen beinvloedt, daar zijn de meningen over verdeeld.
Vragen die je kunt stellen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo zeker)
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan ikdan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat ik lymfoedeem, een tweede kanker of andere restschade ontwikkel ten gevolge van de bestraling?
Vaak wordt er eerst bestraald en dan chemo gegeven. Ik meen me te herinneren dat het om het even is. Weet je wat de Mammaprint is en wordt die gemaakt van het tumor weefsel? Dat kan belangrijke aanvullende informatie zijn voor de beslissing of je wel of geen chemo moet. Krijg je ook hormoontherapie?
Bij een borstsparende operatie wordt eigenlijk standaard bestraald. Dat dat 'nodig' is, is teveel gezegd. Voor sommige mensen maakt die bestraling het verschil tussen ter plekke wel of niet weer een keer borstkanker krijgen (wat dan opnieuw te behandelen is). Dat noem je een lokaal recidief. Of dat ook je overlevingskansen beinvloedt, daar zijn de meningen over verdeeld.
Vragen die je kunt stellen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo zeker)
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan ikdan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat ik lymfoedeem, een tweede kanker of andere restschade ontwikkel ten gevolge van de bestraling?
Vaak wordt er eerst bestraald en dan chemo gegeven. Ik meen me te herinneren dat het om het even is. Weet je wat de Mammaprint is en wordt die gemaakt van het tumor weefsel? Dat kan belangrijke aanvullende informatie zijn voor de beslissing of je wel of geen chemo moet. Krijg je ook hormoontherapie?
Groeten, Dees
De poortwachtersklier was niet schoon dat betekent dat de rest van de lymfeklieren ook besmet kunnen zijn ( dat is niet te zien op een mri of echo omdat het vaak om micro uitzaaiingen gaan). Dan is het advies bestralen van de oksel of okselkliertoilet, dus weghalen van alle lymfeklieren. Bij een okselkliertoiletdaarom je meer kans op lymfe oedeem dan bij bestralen.
Was de poortwachtersklier schoon geweest dan is het een andér verhaal want dan zijn normaal gesproken ook de rest van je lymfeklieren schoon.
Neem dit ook nog mee in je beslissing voor wel of niet bestralen.
Was de poortwachtersklier schoon geweest dan is het een andér verhaal want dan zijn normaal gesproken ook de rest van je lymfeklieren schoon.
Neem dit ook nog mee in je beslissing voor wel of niet bestralen.
Wat zijn jullie snel met antwoorden. Super!
Ik weet wat een mammaprint is en ga daar nog naar vragen, hoewel ik het idee heb dat dat dan direct na de operatie had moeten worden aangevraagd. Ik weet niet of er nog weefsel en cellen bewaard zijn voor nader onderzoek.
De antwoorden zijn verder duidelijk; heel erg bedankt! Ik houd jullie op de hoogte (en heb in een later stadium vast ook weer vragen
)
Ik weet wat een mammaprint is en ga daar nog naar vragen, hoewel ik het idee heb dat dat dan direct na de operatie had moeten worden aangevraagd. Ik weet niet of er nog weefsel en cellen bewaard zijn voor nader onderzoek.
De antwoorden zijn verder duidelijk; heel erg bedankt! Ik houd jullie op de hoogte (en heb in een later stadium vast ook weer vragen