Taxol

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

vlinder1961

Taxol

Bericht door vlinder1961 » ma 30 sep 2013, 12:11

Ik las in het boek antikanker de voetnoot dat Taxol slechts in 50% van de gevallen werkt. Na die zin ben ik gaan googlen en stuitte op een onderzoek waaruit was gebleken dat Taxol geen toegevoegde waarde heeft bij tumorkenmerken hormoon positief en Her2 negatief. Bij mij zijn 2 tumoren verwijderd 1,5 en 2cm, hormoon positief (90%) en Her2 status negatief, graad III. 7 Okselklieren verwijderd, waarvan 2 met macrometastasen. Ben inmiddels dus geopereerd en bestraald. Volgende week de 3e en laatste AC-kuur, gevolgd door 12 wekelijkse Taxol kuren. De oncoloog stelde, dat tegenover zo'n Taxol onderzoek wel weer een onderzoek is waarin wordt geconcludeerd, dat ook in mijn geval Taxol toegevoegde waarde heeft. Kunnen jullie mij hier meer over vertellen?

Dees
Beheerder

Re: Taxol

Bericht door Dees » ma 30 sep 2013, 18:59

Beste Vlinder, zonder literatuurverwijzing kan ik niet zoveel zeggen, omdat ik geen idee heb wat je gelezen hebt.

Preventieve, adjuvante chemotherapie wordt gegeven bij borstkanker, omdat dat, gemiddeld genomen, voor 1 op de 10 vrouwen het verschil maakt tussen de kanker wel of niet overleven. Circa 8 van de 10 vrouwen krijgen de chemo voor niks, omdat ze sowieso geen uitzaaiingen gekregen zouden hebben. Voor circa 1 op de 10 maakt de chemo niet het verschil tussen leven of doodgaan, omdat ze sowieso toch uitzaaiingen krijgen.

Hoe slechter je prognose (jongere leeftijd, grotere tumor, meer positieve okselklieren etc) hoe groter het voordeel van de chemo, dus hoe kleiner de kans dat je de chemo voor niks krijgt. Met de kenmerken die jij beschrijft, graad III, 2 macrometastasen in okselklieren, 2 tumoren, ben je niet heel gunstig vertrokken. Dat betekent dat je meer dan gemiddeld nut kunt verwachten van de chemo.

De kans blijft best groot dat je de chemo voor niks krijgt, maar ..... niemand kan zeggen of jij niet die ene bent voor wie de chemo het verschil maakt tussen borstkanker overleven of niet overleven. De kans is namelijk net zo groot dat jij dat bent als dat voor al die andere vrouwen is.

Dat hormoongevoelige, her2neu-negatieve tumoren geen baat hebben bij taxanen, dat komt mij helemaal niet bekend voor. In het derde generatie regime zijn de taxanen juist toegevoegd omdat dat voor extra ziektevrije overleving en overlevingswinst zorgde.

In de richtlijn op http://www.oncoline.nl/mammacarcinoom bij Adjuvante systemische behandeling en dan bij Chemotherapie en dan bij Taxaan-bevattende chemotherapie en dan op het tabblad Literatuurbespreking staat de stand van zaken zoals die was in 2012 toen deze nieuwe richtlijn uitkwam. Daar staat uitgelegd hoe men tot de concensus is gekomen om taxaan toe te voegen. Met 12 wekelijks taxol (paclitaxel) of 4 driewekelijkste taxotere (docetaxel) werd winst in ziektevrije overleving gezien en met taxol ook overlevingswinst. Op basis daarvan is het 3e generatie regime het regime van voorkeur geworden. Daar staat geen uitzondering voor hormoongevoelige, her2neu-negatieve tumoren.

Het vervelende is dat je nooit kunt weten of jij de aangeboden behandeling voor niks krijgt of dat ze je het leven redden. Je kunt niet anders dan aanpakken wat je aangeboden wordt en er het beste van hopen. Ik denk zelf altijd, je wilt jezelf nooit kwalijk hoeven nemen dat je een behandeling hebt laten schieten die je leven had kunnen redden.

Mijn borstkankervriendin, die een jaar op me voorliep, zei altijd: Tijd is je beste vriend. Dat klonk als een gruwelijke dooddoener, maar.... Ze kreeg wel gelijk.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

vlinder1961

Bericht door vlinder1961 » di 01 okt 2013, 11:26

Beste Dees,

Dank voor je antwoord. Ik kan daar zeker wat mee, het bevestigt in ieder geval hetgeen de oncoloog stelde.

Wat ik heb gelezen is te vinden via http://news.cancerconnect.com/taxol-ben ... st-cancer/ en http://www.nejm.org/doi/full/10.156/NEJMoa071167.

Groeten

vlinder1961

Bericht door vlinder1961 » di 01 okt 2013, 16:16

Ik heb de link mammacarcinoom.nl geopend om de richtlijnen te lezen, maar de link is niet goed. Krijg de melding dat de domeinnaam te koop is.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 01 okt 2013, 16:34

Hoi Vlinder, ik typte de afgelopen dag tijdens congres op een ipad en dat gaat me niet heel goed af. Ik heb de linkd aangepast. Foutje. Ik plaats straks alle rechtstreekse linkjes.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 01 okt 2013, 19:55

Beste Vlinder, dit is de juiste link.

De ene link die je plaatste kon ik niet openen en het andere artikel was uit 2007. Daar staat ook in:

An accompanying editorial states: “This is not a call to abandon [Taxol] for this group of patients,” as there are several different treatment options that include Taxol.

Het artikel was geruime tijd voordat de meest recente richtlijn in 2012 werd aangenomen. Het lastige met wetenschappelijke artikelen is dat één artikel geen artikel is. Op elk onderzoek kun je op- en aanmerkingen maken. Daarom is de consensus die vervolgens in een richtlijn wordt opgenomen de meest betrouwbare van dat moment.

De Nederlandse richtlijn uit 2012 komt in grote lijnen ook overeen met de Amerikaanse NCCN-guidelines:

Afbeelding

Bron: NCCN-guidelines

Als je wilt, kan ik je een PDF sturen van de NCCN guidelines. Stuur me dan even een Persoonlijk bericht met je emailadres voluit geschreven met at punt nl

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees

vlinder1961

Bericht door vlinder1961 » wo 02 okt 2013, 08:24

Beste Dees,

Dankje voor je antwoord. Het is duidelijk zo. Ik wil graag de guidelines ontvangen. Hoe stuur ik je een persoonlijk bericht?

Groeten vlinder

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 02 okt 2013, 08:40

Hoi Vlinder, onder mijn foto staat PB, maar je kunt ook mailen naar info at borstkankervragen punt nl
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “September 2013”