DCIS / Mucineus tumor - statistieken recidief en overleving

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Dees
Beheerder

Re: DCIS / Mucineus tumor - statistieken recidief en overlev

Bericht door Dees » ma 07 dec 2015, 15:58

Hoi Mathilde, nou, ze zeggen dat dat systeem van Universiteit Twente daar niet voor ontwikkeld is, maar het is wel gebaseerd op het verleden. Ik kan nergens betrouwbaardere cijfers zien, dus sluit niet uit dat het écht wel klopt. Ik zie al jaren overbehandeling als het gaat om bestraling.

Ik ken geen deskundigen die niet aan een ziekenhuis verbonden zijn, behalve patient advocates. Ik ken wel artsen waarvan ik zeker weet dat ze in staat zijn goed met je mee te denken. Laat maar weten, waar twijfel je precies over en wat zou je willen weten?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mathilde

Bericht door Mathilde » do 31 dec 2015, 11:04

Hoi Dees,
Bedankt voor je antwoord. Ik had niet gezien dat er een pagina 2 was. Vandaar mijn late reactie :oops: . Inmiddels heb ik ook een gunstige uitslag van de Oncotype test: nl. laag risico profiel. Ik heb daarom besloten om geen bestraling te laten doen en ook geen tamoxifen te nemen. Ik let echter wel ontzettend op mijn voeding en sport op dit moment erg veel.
Toch blijft de angst voor een lokaal recidief heel erg in mijn hoofd zitten. Ik vroeg me daarom nog af of hyperthermie behandelingen het risico op een lokaal recidief kunnen verminderen. Weet jij daar iets van? Ik kan geen klinieken vinden die dat als afzonderlijke behandeling aanbieden. Voor zover ik kan zien wordt het altijd i.c.m. bestraling aangeboden. Of ken jij klinieken die dat wel doen? Dat mag eventueel ook in Duitsland zijn hoor.
Dank ook dat je me hebt geattendeerd op de vrouwenpoli in Boxmeer. Ik ga daar binnenkort een keer langs voor een consult.
Ik wens je een hele gezellige jaarwisseling en een heel goed 2016.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 31 dec 2015, 18:21

Hoi Mathilde, fijn dat de uitslag Laag risico was. Gezond leven kan nooit kwaad. Dat wil zeggen: rook niet, drink geen of matig alcohol, eet gezond en gevarieerd met veel groenten, beweeg voldoende en word niet te zwaar. Maak er geen obsessie van. Dat is niet nodig en dat is bovendien erg slecht voor je kwaliteit van leven.

Hyperthermie wordt niet aangeboden als eerstelijns behandeling bij borstkanker. Waarom dat precies is, weet ik niet, maar ik vermoed dat het minder goed werkt. Hyperthermie wordt eigenlijk alleen gedaan als iemand al bestraald is en dan toch een lokaal recidief krijgt.

Je zou eventueel wel kunnen overwegen om toch met tamoxifen te beginnen en kijken hoe dat gaat. Dat verkleint het risico op uitzaaiingen op afstand maar het verkleint ook het risico op een lokaal recidief. Valt het dan erg tegen, dan kun je altijd nog stoppen.

Bij een lokaal recidief kun je opnieuw behandeld worden. Hou jezelf in de gaten en trek aan de bel als je iets afwijkends voelt. Wacht gerust een paar weken af, om te voorkomen dat je steeds in de stress schiet. Wachten moet je natuurlijk niet doen als je het ongeveer onder je vingers voelt veranderen.

Dealen met de angst, dat is voor iedereen na kanker een opgave. Trek je aan de bel als het je teveel in beslag gaat nemen?

Goede jaarwisseling en de beste wensen voor 2016 !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2015”