Beste Teamleden,
Eergisteren heb ik achter elkaar in Acad ZH onderzoeken ondergaan op borstkanker: mammografie, echo van borst en oksel, celpuncties en 3biopsies. De punctie in de oksel - waar op de echo duidelijk ook een afwijking te zien was, werd aanvankelijk uitgevoerd door een radioloog in opleiding terwijl de radioloog elders bezig was. Langdurig werd er voelbaar gezocht en gedwaald met de naald om "de plek' te vinden, c.q hoorde ik verzuchten "ik zie de naald maar niet, totdat het echt tot 3xtoe vreselijk pijn deed en ik hoorde dat de radioloog er bij kwam en instructie gaf de naald eruit te halen om het zelf opnieuw te doen. Ik kreeg excuus "sorry dat ik er door heb geprikt".Het was inmiddels nogal bloederig (dat kon ik later ook op de plaatjes zien) geworden want de radioloog (die overigens in een halve tel goed zat en de punctie voltooide) hoorde ik zich hardop afvragen of de patholoog hieraan wel voldoende had. Ik zei dat ik dan liever had dat ze t nog eens deed, want ik lag er nou toch...maar dat werd niet nodig bevonden met de opmerking "hij doet z'n best maar". Het gesprek met de NP na afloop was bepaald niet bemoedigend en morgen krijg ik de uitslag met behandelplan is mij beloofd. Nu spookt er -zoals bij iedereen- van alles door mijn hoofd en staat de wereld op zn kop. Maar wat me daar nog bovenop zorgen baart is hoeveel heeft dat kapot prikken het kwaad verergerd? Zijn er nu ineens allemaal kankercellen aan de wandel? Kunnen ze nou niet goed zien of mijn lymf schoon is of niet? En....al heb ik begrip en eerbied voor t feit dat een opleidingsinstituut ook daadwerkelijk moet 'opleiden' ...hoe voorkom ik dat ik nog eens proefkonijn ben bij het vervolgtraject. Dat zijn dus vragen die - naast de angst voor wat er komen gaat, welke keuzes ik moet gaan maken en hoe ik t allemaal moet regelen - steeds boven komen drijven. Het zou fijn zijn als u alvast deze onzekerheden zou kunnen wegnemen, maar ik zie de realiteit ook graag onder ogen. Met vriendelijke groet, Kee
Punctie. Geknoei
ModeratorsCOLON Team, Angela, Sanne, Superuser
- Dees
- Beheerder
- BerichtenCOLON 2748
- GeregistreerdCOLON Di 15 Mei 2012, 09:27
Re: Punctie. Geknoei
Hoi Kee, he wat spannend allemaal Er is geen bewijs dat door prikken kankercellen aan de wandel gaan. Daar zou ik me niet teveel zorgen over maken.
Proefkonijn zijn is wel vervelend. Ik heb er ook alle begrip voor dat mensen opgeleid moeten worden, want hoe kunnen ze het anders leren? Oefenen is belangrijk, maar....... in geval van ziekte ben ik keihard en roep: Op mij wordt niet geoefend. Dat moet je ook kunnen zeggen, vind ik, en anders kun je beter naar een groot perifeer ziekenhuis gaan met minder mensen in opleiding.
Kun je hier iets mee?
Proefkonijn zijn is wel vervelend. Ik heb er ook alle begrip voor dat mensen opgeleid moeten worden, want hoe kunnen ze het anders leren? Oefenen is belangrijk, maar....... in geval van ziekte ben ik keihard en roep: Op mij wordt niet geoefend. Dat moet je ook kunnen zeggen, vind ik, en anders kun je beter naar een groot perifeer ziekenhuis gaan met minder mensen in opleiding.
Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Beste Dees,
Dank dat je de tijd genomen hebt om mij jouw reactie te geven, ondanks je recentelijk verlies. Waarmee gecondoleerd. Ik kan zeker wel wat met je antwoord. Heb ook al laten weten dat ik in t verdere traject niet wil dat leerlingen op mij oefenen. De uitslag was zeer ongunstig. Ik kom met je goedvinden vast nog een keer terug met een vraagje, maar dan onder een ander kopje. Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb. Dank nogmaals en sterkte in deze periode. Keem
Dank dat je de tijd genomen hebt om mij jouw reactie te geven, ondanks je recentelijk verlies. Waarmee gecondoleerd. Ik kan zeker wel wat met je antwoord. Heb ook al laten weten dat ik in t verdere traject niet wil dat leerlingen op mij oefenen. De uitslag was zeer ongunstig. Ik kom met je goedvinden vast nog een keer terug met een vraagje, maar dan onder een ander kopje. Ik ben blij dat ik dit forum gevonden heb. Dank nogmaals en sterkte in deze periode. Keem
dan lijkt het me dat er ook geen bewijs is dat door prikken wel kankercellen aan de wandel gaan. En dan bedoel ik vooral zon voorval zoals hier genomed staat. Bij mij is het zelfde geknoei gebeurd in het azm en nog veel meer fouten gemaakt met beoordeking . Ik ben gelukkig over kunnen gaan naar een streekziekenhuis voor het vervolg traject. Je bent toch niet bezig met een ontsteking aan een grote teen ?? En verder had ik in eerste instantie een schone lymfe en bij de operatie micrometastase in de poortwachter tja wie zal het zeggen dat het niet door dat gepruts is ontstaan
Beste Dees, erg gerust ben ik nog niet. Bij de uitslag hoorde ik dat zowel in borst als oksel 'triple negatieve' cellen zijn aangetroffen en dat er komende week opnieuw echomammografie MRI en een uitgebreide petscan plaatsvinden en dat ze zo snel mogelijk met chemo beginnen. Het is een nieuwe wereld voor me en doordat er zoveel geregeld moet worden ( ik ben mantelzorger) heb ik nog niet de tijd gevonden om me echt te verdiepen wat e.e.a betekent.
Wel heb ik erg veel pijn in die borst en steeds steken. Is dat van de biopsi's van 3dagen geleden of is t daar onrustig door de onderzoeken?
(Ik heb in mijn dossier laten zetten dat ik geen assisten of leerlingen aan mijn lijf meer wil hebben. Daar is (op schrift) bevestigend op gereageerd.)
Fijn dat ik mijn zorg even zo kwijt kan.
Groeten Kee
Wel heb ik erg veel pijn in die borst en steeds steken. Is dat van de biopsi's van 3dagen geleden of is t daar onrustig door de onderzoeken?
(Ik heb in mijn dossier laten zetten dat ik geen assisten of leerlingen aan mijn lijf meer wil hebben. Daar is (op schrift) bevestigend op gereageerd.)
Fijn dat ik mijn zorg even zo kwijt kan.
Groeten Kee
- Dees
- Beheerder
- BerichtenCOLON 2748
- GeregistreerdCOLON Di 15 Mei 2012, 09:27
Hoi Kee, moeilijk allemaal he, en al helemaal als je ook nog een rol als mantelzorger hebt. Je hebt recht op ondersteuning (maar ik weet ook wel wat voor een hel het is dat te organiseren).
Ja, die pijn en die steken kunnen heel goed van de biopten komen.... en mijn ervaring is ook wel dat je dingen opmerkt die je vroeger ook had, maar waar je toen minder aandacht aan besteedde.
Ja, die pijn en die steken kunnen heel goed van de biopten komen.... en mijn ervaring is ook wel dat je dingen opmerkt die je vroeger ook had, maar waar je toen minder aandacht aan besteedde.
Groeten, Dees