Vraag

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Saskia

Vraag

Bericht door Saskia » vr 06 nov 2015, 21:54

Beste lezer,
Ik heb op 1 dag mammografie, echografie, punctie en biopsie ondergaan. Er is geen kwaadaardig weefsel gevonden of vermoeden van kanker. De vorm was echter wel verdacht en men wist niet wat het wel is. Toen is aanvullend alsnog een MRI gemaakt. Ben op de uitslag aan het wachten. Volgens mij is deze volgorde ongebruikelijk. Ik maak me nu best druk. Hebben jullie dit eerder gehoord?
Dank voor de aandacht!
Saskia

Dees
Beheerder

Re: Vraag

Bericht door Dees » vr 06 nov 2015, 23:08

Hoi Saskia, jakkie wat spannend. Dat er geen kanker is gevonden, is goed nieuws. Ik weet niet wat ze verdacht vonden aan de vorm. Staat er in de dossier een birads-score? De volgorde is op zich niet ongebruikelijk. Hoe lang moet je wachten op resultaat? Ik duim voor je !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Saskia

Bericht door Saskia » za 07 nov 2015, 13:57

Dag Dees,
Dank voor je snelle reactie. Gelukkig mag ik maandag al heen. Dan krijg ik duidelijkheid. Ik maak me nu best zorgen. Bij de eerste uitslag niet goed genoeg doorgevraagd. Birards score is mij niet bekend. Toch fijn dat e een plek is om vragen te stellen.
Lieve groet.
Saskia

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » zo 08 nov 2015, 21:39

Hoi Saskia, stikspannend is het. Ik duim voor je. De BI-RADS indeling gebruiken de radiologen:
BI-RADS 1: Normale bevinding: er vindt geen verwijzing plaats.
BI-RADS 2: Goedaardige afwijking: er vindt geen verwijzing plaats.
BI-RADS 3: Een BIRADS-3 betekent dat de afwijking waarschijnlijk goedaardig is. De kans op kwaadaardigheid is minder dan 2%.
BI-RADS 4: Een BI-RADS 4 betekent dat een afwijking is gezien die niet typisch is voor een kwaadaardige tumor. De kans dat het om kanker gaat en niet om een goedaardige afwijking is iets kleiner dan 39%. Van de verwezen vrouwen krijgt 37% een BI-RADS 4. Bij 63% van deze vrouwen is een biopsie nodig om tot de juiste diagnose te komen. Er wordt dan een inschatting gemaakt of er een biopt moet worden genomen.
BI-RADS 5: Bij een BI-RADS 5 moet u er serieus rekening mee houden dat de gevonden afwijking kwaadaardig is. Ongeveer 10% van alle verwezen vrouwen heeft een BI-RADS 5. In deze groep is bij 96% een biopsie noodzakelijk.
Ik hoop dat het niks is en als het wel wat is, gaan we je helpen.

Take care !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Saskia

Bericht door Saskia » ma 09 nov 2015, 07:13

Vandaag even spannend. Ik laat het weten.
Saskia

Saskia

Bericht door Saskia » ma 09 nov 2015, 17:44

Vrijdag nog vervolgonderzoek. Target echo en biopsie. Vooralsnog redelijk gerustgesteld.
Afwachten maar weer.
Saskia

Saskia

Bericht door Saskia » vr 13 nov 2015, 14:47

Als ik het allemaal goed begrijp is de score Birad 4. Vandaag is weefsel weggenomen.
Maandag als alles goed gegaan is uitslag. Maar even afwachten weer!
Sakia

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 13 nov 2015, 17:01

Hoi Saskia, spannend hoor..... Ik ga keihard voor je duimen
Groeten, Dees

Saskia

Bericht door Saskia » vr 13 nov 2015, 17:25

Hoi Dees,
Dank je wel. Probeer maar weer met andere zaken bezig te zijn.
Dat wachten is vreselijk.
Ik hou je op de hoogte!
Saksi

Saskia

Bericht door Saskia » ma 23 nov 2015, 18:33

Hoi Dees,
Goed nieuws: niet kwaadaardig.
Ik dank je voor dit platform. Heel fijn.
Lieve groet,
Saskia

Gesloten

Terug naar “November 2015”