Knobbel en borstvoeding

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Winnie

Knobbel en borstvoeding

Bericht door Winnie » ma 01 jun 2015, 21:23

Ik ben moeder van drie kinderen. Vorig jaar mei heb ik een mammo en echo laten maken ivm een gevonden knobbel. Ze konden echter niks vinden. Wat ze wel zagen waren microcalcificaties. Ik had al eens eerder een mammo laten maken ivm een andere knobbel (mastopathie) en destijds waren die nog niet te zien. Nu kan het zo zijn dat de apparatuur nu veel beter is en dat ze destijds niet waarneembaar waren maar er wel zaten maar om dat te controleren moest ik afgelopen mei terug voor een mammo en echo. Inmiddels ben ik een maand geleden bevallen van een prachtige zoon en geef borstvoeding. Ik heb met de huisarts afgesproken om drie maanden borstvoeding te geven en dan te stoppen zodat ik alsnog een mammo en echo kan laten maken.

Die knobbel voel ik nog steeds en ook vind ik dat hij groter is. Ik kan me echter wel heel goed voorstellen dat dit komt door zwangerschap en borstvoeding. Mijn gevoel zegt me nu dat ik die knobbel (en microcalcificaties) op korte termijn wil laten controleren, ik wil alleen liever niet stoppen met de borstvoeding. Door op internet te lezen kwam ik dus op een forum van vorig jaar juni en las ik dat beheerder Dees een mail had gestuurd naar een radioloog van een academisch ziekenhuis had gestuurd om te kijken of er beter advies gegeven kan worden dan: stop maar voor de zekerheid met de borstvoeding alvorens je een mammo en echo laat maken.

Mijn vraag is: zijn er inmiddels ziekenhuizen die deze onderzoeken doen tijdens de borstvoeding en deze dus ook goed kunnen beoordelen. Het ziekenhuis waar ik nu geweest ben zegt dat ik moet stoppen en doet het dus niet.

Ik hoop dat mijn verhaal duidelijk is en jullie mij kunnen helpen aan info en namen.

Dees
Beheerder

Re: Knobbel en borstvoeding

Bericht door Dees » ma 01 jun 2015, 21:25

Beste Winnie,
van harte gefeliciteerd met de geboorte van je zoon. En wat een zorgen komen er nu op je pad. Vind je het goed dat ik je bericht geanonimiseerd op het forum zet, zodat anderen ook iets hebben aan de informatie?

Radiologen vinden dat het méér zekerheid geeft als vrouwen stoppen met borstvoeding geven. Dat kan wel zijn, maar als een vrouw niet of liever niet wil stoppen, moeten arts en patiënt samen zoeken naar het beste wat haalbaar is. Als jij een voelbare afwijking hebt, kan daar zeker wel met een mammografie en echo en ook met MRI naar gekeken worden zonder dat je stopt met borstvoeding geven. Er kan ook een biopt van genomen worden. Als je het gevoel hebt dat deze afwijking groeit, heb je alle reden om dat te doen.

Ik denk dat je het beste naar de Mammapoli kunt gaan. Ik denk dat een ervaren chirurg je hierin wellicht het beste kan helpen. Die kan de radioloog ook aansporen om gedeelde besluitvorming te doen.

ik ga ook nog even rondvragen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

winnie

Re: Knobbel en borstvoeding

Bericht door winnie » vr 19 jun 2015, 09:13

Een kleine update.
Nadat ik het advies van Dees had gekregen ben ik naar de mamma poli van het Albert Schweizer Ziekenhuis in Dordrecht geweest. Zowel bij een radioloog als bij een ervaren chirurg. De radioloog heeft een echo ivm de gevonden knobbel gemaakt. Dit gaf geen bijzonderheden te zien. Ivm microcalcificaties hebben ze een mammografie gemaakt. Ook deze was goed te beoordelen en liet een ongewijzigd beeld zien. Dus ondanks het dense weefsel door de borstvoeding konden ze daar alles goed beoordelen en was het niet nodig geweest om te stoppen met de borstvoeding. Kortom: luister niet klakkeloos naar advies als je gevoel iets anders zegt.
grote dank aan Desiree en de mensen van de mammapoli van het ASZ in Dordrecht.

Gesloten

Terug naar “Juni 2015”