Botdichtheid na chemo

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Mamavanvier

Botdichtheid na chemo

Bericht door Mamavanvier » wo 09 okt 2013, 21:25

Ik zoek graag wat meer informatie over het verbeteren van mijn botdichtheid na de chemo. Na onderzoek en uitslag kwam de oncoloog met het voorstel "Fosavance" te gebruiken. Maar ik wil dat graag op een natuurlijke manier doen door Calcium en Vitamine D te slikken (in overleg met een orthomoleculair therapeut). Ik heb gewoon geen zin meer in medicijnen waarbij gevaar is voor mijn slokdarm als ik het niet op juiste wijze inneem.
Verbetert de botdichtheid nog na 43 jaar, ik ben echt een gezondsheidfreak op het moment, maar is het voldoende naast gezonde voeding, bewegen, etc?

Louise

Re: Botdichtheid na chemo

Bericht door Louise » do 10 okt 2013, 08:51

Beste Mamavanvier,

Heb je ooit een botdichtheid meting laten doen na de chemo? Of hetgeen je doet voldoende is kan alleen bepaald worden dmv een botdichtheid meting een zgn dexa-scan: http://www.gezondheidsrisicotest.nl/onderzoek/dexa-scan
Wat osteoporose precies is en wat je er aan kan doen lees je hier: http://www.osteoporosestichting.nl/prev ... tAodKgkAVA

Verder bestaat er inmiddels een nieuw medicijn tegen botontkanking dat die slokdarmproblemen niet geeft. Je krijgt dan twee injecties per jaar. (stelt niets voor) Het heet Prolia: http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 4&rId=2699

Groet, Louise

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 10 okt 2013, 09:02

Hoi Mamavanvier,
Kun je iets vertellen over de waarden die uit de dexa-meting kwamen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mamavanvier

Bericht door Mamavanvier » do 10 okt 2013, 15:43

Ja, ik heb een dexa- meting gehad. Ik heb geen onderzoeksresultaten. Vaak zit ik bij de oncoloog en roetssstjjj na 5 minuten sta ik weer buiten met nog allerlei vraagtekens in mijn hoofd. Haar conclusie was dat de botdichtheid wat te laag is en ze vroeg nog even of dat het erfelijk was. Nou ja, niet dat ik weet. Ze heeft voorgesteld om over 2 a 3 jaar weer zo'n meting te doen.
Ze schreef een recept uit en dat was het dan... Ik zal de gegevens nu bij haar opvragen.
De orthomolecualir therapeut wil me in ieder geval laten prikken op vitamine D en om te kijken of ik in de menopauze ben gekomen na de chemo. Dan zou ze voor mij een juist voedingssupplement voorschrijven.

Mijn gevoel zegt me dan ook dat mijn botdichtheid is verlaagd na de chemo, vooral de taxol heeft daarop gewerkt. Klopt dat???? Botcellen groeien niet snel, ik heb er tijd voor nodig. Maar aan de andere kant ben ik er ook onzeker over en wil ik geen broze botten.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 10 okt 2013, 15:58

Hoi Mamavanvier,
Ik ben inderdaad benieuwd naar de waarde. Chemo werkt niet op de botdichtheid. Als de botdichtheid verminderd is, kun je daar niet zoveel aan veranderen. Medicijnen vertragen de verdere afbraak.

Eerder antwoord van Michiel van Soelen, huisarts:
Michiel schreef:Het is gebruikelijk om mensen met kalkarm bot (osteopenie) te adviseren om regelmatig in beweging te zijn (30 minuten) en daarbij voldoende kalk binnen te krijgen via melk kaas of karnemelk (2 eenheden). Daar krijg je voldoende kalk mee binnen... Je kan het ook als kalktabletten voorgeschreven krijgen of zelf aanschaffen ...
Vitamine d3 bevordert de calcium opname in je botten en is daarom belangrijk. Bij een zo lage kalkscore in je bot kun je die vitamine dús wel gebruiken...

Bisfosfanaten remmen de botafbraak en dat is een heel ander werkingsmechanisme dan het stimuleren van de opname van kalk in het bit. Eigenlijk kun je dús beiden gebruiken, maar de indicatie voor gebruik van een bisfosfanaat is formeel pas bij osteoporose van toepassing en dat is bij een waarde hoger dan 2,5... Overleg met je eigen huisarts wat voor jou het beste is...
Advies van het voedingscentrum:
Het is nog niet mogelijk om te genezen van botontkalking. Daarom is het belangrijk om het risico van botontkalking op oudere leeftijd te verminderen. Dat kan door:
◾Voldoende calcium te nemen, zodat nieuw bot wordt aangemaakt en bot behouden blijft. Calcium zit in zuivelproducten, zoals melk, karnemelk, yoghurt, kwark, vla en kaas;
◾Voldoende vitamine D te nemen, dat de opname van calcium bevordert; vitamine D zit in margarine, halvarine, bak- en braadproducten, vlees, eieren, volvette kaas en vette vis;
◾Veel te bewegen, zodat het botweefsel sterk blijft.
Bron: Voedingscentrum

Zelf geloof ik niet in de toegevoegde waarde van een orthomoleculair therapeut.

Het klinkt alsof je je ontzettende zorgen maakt. Alleen over je botten? Of in het algemeen over je gezondheid?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Mamavanvier

Bericht door Mamavanvier » vr 11 okt 2013, 15:44

Hoi Dees,
Grote zorgen maak ik me (nog) niet. Als ik me zorgen maak op dit moment, dan is dat inderdaad over mijn botten, en eventuele vervroegde overgang. Ik ben juist erg bezig om gezond te leven na alle ellende van vorig jaar en dat is voldoende bewegen (ik fiets 10 km per dag), 2x per week wandelen a 1 uur, 1x per week hardlopen (nog in opbouwschema). Ik ben niet te zwaar of zo, ik beweeg altijd al. En verder geloof ik niet dat melkproducten ervoor zorgen dat we meer kalk in onze botten krijgen. Er zijn zelfs weer studies die het omgedraaide aantonen. Ik wil dus toch wat meer gegevens verzamelen en osteoporose is nu niet gediagnosticeerd.....maar de oncoloog schreef me er wel medicatie voor.
Als ik echt te maken heb met botafbraak (wat de reden dan ook is; bv vervroegde overgang, erfelijk), dan lijkt het me onvermijdelijk dat te behandelen met medicatie. Zo duidelijk is dat ook wel weer voor mij.

Als ik gegevens binnen heb, laat ik het hier wel weten. Bedankt alvast voor jullie antwoord.

Mamavanvier

Bericht door Mamavanvier » di 22 okt 2013, 15:35

Hoi dan,

Mijn oncoloog was op vakantie, ik kreeg de waardes pas vandaag binnen.

DEXA scan:
De wervelcorpora tonen geen hoogteverlies. De T-score ter plaatse van de LWK bedraagt -2,5, er is sprake van osteoporose.

Uitslag bloed:
Follikelstimulerend hormoon waarde 112,4
Vitamine D (25OH) waarde 55 (normaal 50/150)

Vitamine D is dus wel wat aan de lage kant. In sommige statistieken zie je dat de minimum waarde 80 is....

Dus toch wel osteoporose....ik vind het vreemd, de oncoloog heeft het niet zo benoemd naar me (of het is niet tot me doorgedrongen :? )
Osteoporose is onomkeerbaar begrijp ik nu? Dat wordt dan toch aan de medicatie... :roll:
Heeft dit dan niets met de chemo te maken? Ik ben wel afgelopen jaar van het paard gevallen (echt heel hard), had uiteindelijk mijn bekken gekneusd en wonder boven wonder niets gebroken. Als ik iets had moeten breken of scheuren, dan had ik het toen moeten doen.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 22 okt 2013, 18:22

Hoi Mamavanvier,

Vitamine D is best laag. Kan dat aangevuld worden? -2,5 zit zo net op het randje. Je moet echt met je arts overleggen en een inschatting maken. Medicijnen kunnen namelijk ook weer bijwerkingen geven. Het nut moet wel groter zijn dan de nadelen.

Het is lastig te zeggen waar het door komt. Chemo lijkt me onwaarschijnlijk.

Ben je heel slank? (ik ken nl meerdere mensen met osteoporose die slank zijn)

In de richtlijn Behandeling Mammacarcinoom staat:
Vervolgmetingen tijdens de hormonale behandeling:

•Bij een T-score van -1 tot -2,5 zonder doorgemaakte fracturen en/of zonder behandeling met botresorptieremmers wordt naast stimulering van lichamelijke activiteit, en suppletie van calcium en vitamine D herhaling van het onderzoek na (telkens) 1 tot 2 jaar geadviseerd. Bij een T-score > -1 (normaal) kan deze termijn langer zijn.
•Bij het optreden van niet traumatische fracturen
•Tijdens gebruik van botresorptieremmers om de 2-3 jaar
Behandeling met botresorptieremmers

•Behandeling met bisfosfonaten gedurende 2 tot 5 jaren wordt geadviseerd bij een T-score van ≤ -2,5 (= osteoporose)
•Behandeling met bisfosfonaten gedurende 2 tot 5 jaren wordt geadviseerd bij een T-score van -2 tot -2,5 indien er sprake is van:
◦fracturen
◦een premature menopauze
◦tamoxifen gebruik tijdens de premenopauze
◦gebruik van aromataseremmers in de postmenopauze
•Bij een T score van -1 tot -2,5 kan een inschatting van het fractuurrisico gedurende de komende 10 jaren door middel van de WHO Fracture Risk Assessment Tool (http://www.shef.ac.uk/FRAX) de betreffende patiënt en artsen helpen bij de indicatiestelling voor behandeling met bisfosfonaten
•Patiënten > 50 jaar met recente niet traumatische wervelfracturen komen, ongeacht de T score, voor behandeling in aanmerking
•Langdurig (> 3 maanden, > 7,5 mg dd) gebruik van corticosteroïden is een indicatie voor behandeling met botresorptieremmers
•Bij orale therapie met bisfosfonaten (en andere behandelingen) is motiverende ondersteuning vereist voor goede compliance
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Op basis hiervan zou je in aanmerking kunnen komen voor een botversterker.
Groeten, Dees

Mamavanvier

Bericht door Mamavanvier » wo 23 okt 2013, 21:24

Ja, ik zit dus echt op het randje...
Ik heb verder wel een normaal postuur, ben wel klein 1 (1,56 cm), maar ik ben zeker niet slank. (en ook niet al te zwaar...+/-60 kilo)
Ik ga in ieder geval mijn vitamine D verhogen en ik zal in overleg gaan met mijn arts wat het handigst is. Het is meer dat ik zelf de bisfosfonaten nog niet wil gebruiken vanwege de bijwerkingen.

Bedankt voor je reactie in ieder geval. Het leert mij weer om beter te communiceren met mijn arts..... :oops:

Gesloten

Terug naar “Oktober 2013”