Dexa-scan

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anneke78

Dexa-scan

Bericht door Anneke78 » di 17 sep 2013, 23:11

Ik heb donderdag voor het eerst een Dexa-scan (botdichtheidsmeting). Nu heb ik begrepen dat je op deze scan geen uitzaaiingen in de botten kunt zien.
Dus geen enge en spannende uitslag naderhand.

Nu vroeg ik me af waarom je dat niet kunt zien met deze scan. Wat is het verschil tussen een Dexa-scan en een botscan qua beeldvorming? Als je uitzaaiingen in je botten hebt, dan tast dat het bot toch aan? Ik zou dan denken dat de dichtheid van je botten minder of juist meer wordt en dat je dat dan op een Dexa-scan zou moeten zien. Waarom is dat niet het geval?

Groetjes,
Anneke

ps Ik zou van te voren graag willen weten hoe het precies zit, anders zit ik alsnog in de stress. :roll: :lol:
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Louise

Re: Dexa-scan

Bericht door Louise » wo 18 sep 2013, 08:16

Hoi Anneke,

Ik citeer even een eerdere reactie van Michel van Soelen, de aan ons verbonden huisarts:

"Een Dexascan is inderdaad geen geëigend onderzoek om uitzaaiingen mee aan te tonen.
Deze worden hierop ook niet gezien.
Het is ook geen scan van het hele lichaam, maar een test op enkele stukjes naar de botdichtheid van het skelet."

Kan je hier wat mee?

Groetjes, Louise

Anneke78

Bericht door Anneke78 » wo 18 sep 2013, 16:12

Bedankt voor je reactie! Ik zou graag wat preciezer willen weten waarom je uitzaaiingen op een Dexa-scan niet ziet. Wat is het verschil met een botscan en heeft een uitzaaiing dan geen effect op de dichtheid van je bot?
In november 2009 op mijn 31e de diagnose borstkanker. Helaas een talent voor het ontwikkelen van lokale recidieven in mijn oksel. Twee maal in een lymfeklier (2011 & 2012) en een ent-metastase in de huid van het oksellitteken (2014)

Louise

Bericht door Louise » wo 18 sep 2013, 20:23

Het antwoord op je vraag staat er eigenlijk. Een dexa scan meet slechts de botdichtheid op enkele plaatsen en scant dus niet het hele lichaam zoals een botscan.

Anneke78

Bericht door Anneke78 » wo 18 sep 2013, 22:26

Welke plekken worden dan gescand? Stel dat je precies op die plek een uitzaaiing hebt?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » do 19 sep 2013, 09:08

Hoi Anneke, volgens mij is het zo dat de DEXA scan niet geschikt is voor het opsporen van uitzaaiingen, maar als er echt gaten in je skelet vallen door uitzaaiingen, zal dat echt wel te zien zijn. Ik zal het voorleggen aan de radioloog.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anneke78

Bericht door Anneke78 » do 19 sep 2013, 12:01

Dat was nou net wat ik niet wilde horen... :roll: :lol:
Maar ik neem dat wanneer je echt gaten in je botten hebt door uitzaaiingen, dat je dan ook klachten moet hebben.

net_arts

Bericht door net_arts » do 19 sep 2013, 12:16

Beste Anneke,

Zoals de vorigen al gezegd hebben, zie je op een DEXA scan geen uitzaaiingen. Het is puur een botdichtheidsmeting die geautomatiseerd verloopt. De uitslag bestaat dus alleen uit wat getallen. Een toegenomen of afgenomen botdichtheid zegt niets over de aan- of afwezigheid van uitzaaiingen. Bij een DEXA scan wordt vaak ook een rontgenfoto van de rugwervels gemaakt. Hierop kunnen uitzaaiingen wel zichtbaar zijn, maar dit hoeft niet. Kortom, een normale DEXA scan wil niet zeggen dat er geen uitzaaiingen zijn en een afwijkende DEXA scan wil helemaal niet zeggen dat er wel uitzaaiingen zijn.

Anneke78

Bericht door Anneke78 » do 19 sep 2013, 12:34

Bedankt voor de uitleg, duidelijk! Stel dat er osteoporose aangetroffen wordt, volgen er dan ook verdere onderzoeken om te kijken of het eventueel veroorzaakt wordt door uitzaaiingen? Of staat dat er helemaal los van?

Verder las ik op http://www.chirurgenoperatie.nl/pagina/ ... en_sre.php onderstaande:
Aangezien het botweefsel een dynamisch geheel is van continue botafbraak en botaanmaak circuleren hier veel groeifactoren en andere celgroei stimulerende stoffen, cytokines. Dit vormt een gunstige voedingsbodem voor mogelijke circulerende borstkankercellen. Borstkankercellen zelf, voor zover ze niet zijn gedood door chemotherapie, kunnen ook diverse stoffen uitscheiden die botafbraak kunnen stimuleren waardoor de hoeveelheid groeifactoren verder toeneemt. Op deze wijze kunnen ze voor zichzelf de omstandigheden om op een later tijdstip te kunnen uitgroeien tot botmetastasen gunstiger maken.
Zou je hiermee kunnen concluderen dat er bij botontkalking/lage dichtheid een hogere kans is op een botuitzaaiing op die plek?

net_arts

Bericht door net_arts » do 19 sep 2013, 13:09

Nee, die conclusie is niet terecht. Het is voor het grootste deel toeval, of beter gezegd pech, of en waar een uitzaaiing komt. Er is geen relatie met de botdichtheid bekend.

Gesloten

Terug naar “September 2013”