Zoladex werking

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anne

Zoladex werking

Bericht door Anne » za 14 sep 2013, 15:42

Ik ben 34 jaar en bij mij is begin augustus een hormoongevoelige borstkanker verwijderd. De tumor was niet agressief en er zijn geen uitzaaiingen. Mijn behandeling bestaat uit bestraling en hormoontherapie: 5 - 10 jaar Nolvadex + 2 jaar Zoladex. Nu was ik vorige week bij een tweede oncologe die de bestralingen begeleidt en zij vertelde me dat het niet bewezen is dat Zoladex werkt en dat deze therapie ter discussie staat. Klopt dit?

Dees
Beheerder

Re: Zoladex werking

Bericht door Dees » za 14 sep 2013, 16:06

Hoi Anne,
Als ik je goed begrijp, heb jij geen chemotherapie gehad. Dat is voor een vrouw van jouw leeftijd uitzonderlijk. In de Nederlandse richtlijn staat dat dat alleen geldt voor vrouwen die onder de 35 schone okselklieren hadden én een tumor graad 1 kleiner dan 1 centimeter.

Jonge vrouwen hebben over het algemeen een slechtere prognose en daarom hebben ze vaker baat bij chemotherapie. Was jouw tumor graad 1 en kleiner dan 1 cm? En zoja, heb je die tumor dan toch zelf gevoeld? Of is er een Mammaprint gemaakt om te beoordelen dat het risico op uitzaaiingen klein was?

Afbeelding
Bron: http://www.oncoline.nl/richtlijn/item/p ... ijn_id=828

Ik vermoed dat je in België woont (omdat je tamoxifen Nolvadex noemt). De richtlijn in België zal niet heel anders zijn dan in Nederland. Het is de moeite waard om het na te vragen. Je wilt later geen spijt hebben van een behandeling die je nu gemist hebt.

Nog een andere vraag, ook vanwege je leeftijd. Is er al onderzocht of je BRCA-gendraagster zou kunnen zijn? Dat is wel belangrijk, want dat gen kan de verklaring zijn voor de borstkanker en betekent ook een verhoogd risico voor nog een keer borstkanker of eierstokkanker.

Nu even terugkomen op je vraag. Voor premenopausale vrouwen (vóór de overgang) is het advies om mbt hormoontherapie te starten met Tamoxifen/Nolvadex. Bij premenopausale vrouwen kán ervoor gekozen worden om de eierstokken plat te leggen, maar.... dat hoeft niet. Het heeft bij een grote groep vrouwen eigenlijk ook geen meerwaarde. Meerwaarde van de combinatie eierstokonderdrukking én Tamoxifen/Nolvadex is namelijk alleen aangetoond bij die jonge vrouwen die géén chemotherapie hebben gehad.

Dit staat er in de Nederlandse richtlijn voor de behandeling van borstkanker:
Afbeelding
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom 2012

Tamoxifen/Nolvadex is een stofje dat op de oestrogeenreceptor van eventueel aanwezige kankercellen gaat zitten. Daarmee komt er een stop op die kankercel, zodat ie niet meer kan groeien op de aanwezige oestrogeencellen. Het gaat niet alleen op kankercellen zitten, maar ook op andere oestrogeenreceptoren.

Afbeelding
Bron: Breast Cancer Center Miami

De meeste artsen geven wel Zoladex/Lucrin plus Tamoxifen/Nolvadex bij premenopausale vrouwen die chemo hebben gehad. Ik heb in november 2012 een presentatie bijgewoond van professor Nortier op het NVMO-congres. Hij gaf daar aan dat de toegevoegde waarde van Zoladex/Lucrin náást Tamoxifen/Nolvadex voor de meeste premenopausale vrouwen niet bewezen is. Alleen bij die premenopausale vrouwen die géén chemotherapie hebben gehad geeft Zoladex/Lucrin plus Tamoxifen/Nolvadex enig overlevingsvoordeel (en dat geldt voor de grote groep he). Als jij écht geen chemotherapie hoeft (en dat durf ik nu even te betwijfelen), zou dat jouw groep kunnen zijn.

Hier is het artikeltje dat verscheen over zijn presentatie Adjuvante hormonale therapie bij premenopausale vrouwen. Hier staat alles in wat je nodig hebt.

Ik zou zelf om te beginnen altijd starten met de combinatie. Als de bijwerkingen je erg tegenvallen, kun je altijd overwegen om met de Zoladex te stoppen en met Tamoxifen/Nolvadex door te gaan. Dat is altijd beter dan met allebei stoppen.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anne

Bericht door Anne » za 14 sep 2013, 17:49

Bedankt Dees, voor de uitgebreide info!
Ik woon inderdaad in België :-).

De tumor (invasief lobulair carcinoom) was graad 1 en 1,4 cm groot op z'n grootst. Inderdaad zelf gevoeld, het voelde mooi rond aan en was beweeglijk. In het begin dacht men dat het iets goedaardigs was, maar tijdens de operatie hebben ze gezien dat het kwaadaardig was. Ze hebben toen ook de schildwachtklier verwijderd en daar zaten geen uitzaaiingen. Botscan, etc. was allemaal in orde.

Begin november heb ik inderdaad nog een genetisch onderzoek gepland.

In de Zoladex-bijsluiter staat ook dat er een lichte verhoging is op baarmoederhalskanker. Ik vraag me ook wel eens af of mijn risico op baarmoederhalskanker niet groter gaat zijn dan dat ik nog een keer borstkanker zal krijgen (gezien mijn "gunstige" prognose). Baarmoederhalskanker zou moeilijker te genezen zijn dan borstkanker...

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 14 sep 2013, 21:07

Hoi Anne, mag ik dan tóch mijn zorg uitspreken dat jij geen chemotherapie krijgt? Is het mogelijk om een Mammaprint of een Oncotype -DX-test te laten doen in België? Geen idee of dat vergoed wordt, hoor. In Nederland zou je namelijk wél chemotherapie hebben gekregen. Je bent te jong en hebt daardoor ook een hoger risico. Het is de moeite waard om hier een second opinion over aan te vragen. Dat zou je dan kunnen doen bij het Jules Bordet Instituut in Brussel. Dr Martine Picard zwaait daar de scepter en is internationaal echt een hele grote naam.

Goed dat je getest wordt of je BRCA-gendraagster bent.

BaarmoederHALSkanker wordt meestal veroorzaakt door het HPV-virus. Dat is een virus dat door geslachtsgemeenschap overgebracht wordt en kanker kán veroorzaken. Zoladex en tamoxifen vergroten het risico op baarmoederHALSkanker niet.

In de bijsluiter van Zoladex wordt een verhoogd risico op baarmoeder kanker niet genoemd. Alleen schijnt er een iets hoger risico te zijn op een bepaalde vorm van hersentumor, in de hypofyse. Dat is heel, heel zeldzaam.

Tamoxifen geeft wel een iets verhoogd risico op baarmoederslijmvlieskanker of baarmoederkanker (endometriumcarcinoom) of een gezwel van de baarmoeder (baarmoedersarcoom). Die staan wel in de bijsluiter van tamoxifen. Dat risico blijft heel klein en de overlevingskans van baarmoederkanker is heel goed. Het risico van borstkanker is absoluut groter. Ik kan me ook goed voorstellen dat de artsen het liefst hebben dat je langer dan 5 jaar hormoontherapie gaat gebruiken.

Heb je nog een kinderwens?

(veel vragen en informatie he, ik denk, ik zeg het maar..... Hopelijk maak ik je niet bang maar kun je er je voordeel mee doen)

Take care......
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

daluse

Bericht door daluse » ma 16 sep 2013, 10:21

In aanvulling hierop m.b.t. Zoladex:

Ik heb in het AZM inderdaad ook het advies gekregen om de eierstokfunctie uit te schakelen (ik ben inmiddels 44 jaar, twee jaar geleden bk geconstateerd, hormoongevoelige tumor, chemotherapie, bestraling en hormoontherapie als behandeling, slik inmiddels 1,5 jaar tamoxifen, nog steeds pre-menopausaal). Ik ben ook heel lang op zoek geweest naar informatie over het nut van het verwijderen van de eierstokken c.q. uitschakelen middels Zoladex. De informatie van Dees in dit forum heeft mij toen erg geholpen.

Omdat ik absoluut nog niet toe was (en ben) aan het verwijderen van mijn eierstokken heb ik eind vorig jaar 3 opeenvolgende maanden de Zoladex laten zetten. Dit is mij ontzettend tegengevallen doordat ik er mentaal enorm op achteruit ging. Het hele borstkankerverhaal valt mij zwaar en ik ervaar mentaal nog steeds ups en downs, maar tijdens de Zoladex had ik het gevoel dat ik de bodem kwijt was en bleef vallen in een depressie. Na overleg met mijn arts in Maastricht ben ik hiermee dan ook gestopt. Hoewel zij voorstander is van het uitschakelen van het onderdrukken van de ovariële functie staat ze achter mijn besluit en geeft ze ook aan dat artsen in Nederland 50-50 verdeeld zijn over het wel/niet hebben van nut van deze ingreep/behandeling.

Ik voel me tot nu toe goed bij dit besluit al kijk ik wel uit naar de tijd dat de resultaten van de SOFT-trial (Klinische trial m.b.t. Suppression of Ovarian Function plus Tamoxifen of Exemestane vergeleken met alleen Tamoxifen in de behandeling van pre-menopausael vrouwen met hormoongevoelige borstkanker). Ook hoop ik dat er vaart wordt gemaakt met het aantonen van de werkzaamheid van Tamoxifen. Ik ga ervan uit dat we binnen twee jaar weer heel wat meer weten.

Groetjes en succes Anne, bij het nemen van eventuele verdere besluiten.

Daluse

Anne

Bericht door Anne » wo 18 sep 2013, 15:00

Dag Dees,

Bedankt, ik zal inderdaad een second opinion vragen. Een vriendin zei me net ook dat ik dat beter doe. Ik vind het alleen een beetje raar om naar chemo te vragen ... en ik sta al ingepland voor de eerste bestraling.

Ze hebben bij mij niet over mammaprint gesproken, weet ook niet of het al dan niet standaard is in België. Nog iets om uit te zoeken dus ... hoewel ik wel het idee heb dat dit allemaal grondig getest is geweest.

Wij hebben beslist om geen kinderen te nemen, dus op dat punt geen problemen mbt medicatie. Mocht ik toch nog kinderen willen, kan de behandeling wel aangepast worden, hebben de dokters me verzekerd.

Dag Daluse,

Volgende week krijg ik mijn eerste Zoladex-injectie en start ik met Nolvadex. Ik zal je laten weten hoe het loopt ... ben inderdaad ook bang om depressieve buien te krijgen. Heb nu altijd al veel last tijdens m'n menstruatie. Maar dat hangt misschien niet noodzakelijk samen.

Groetjes,
An

Gesloten

Terug naar “September 2013”