Veoza

ModeratorsCOLON Team, Angela, Sanne, Superuser

Jacq_67
BerichtenCOLON 21
GeregistreerdCOLON Vr 11 Jul 2014, 11:10

Veoza

Bericht door Jacq_67 » Do 25 Jul 2024, 11:02

11 jaar geleden heb ik bk gehad en sinds de 1e chemo in de overgang, waar ik nog dag en nacht veel last van heb (vooral opvliegers).
Ik heb diverse dingen geprobeerd qua medicatie, maar niets hielp en antidepressiva wil ik niet gebruiken.
Ik gebruik uiteraard geen middelen die voor mij niet geschikt zijn, meestal omdat dat de oestrogeen productie kan beïnvloeden.

Maar nu is er Veoza op de markt en als ik het mag geloven, is het een geweldig middel tegen overgangsklachten. En het belangrijkste, het is NIET HORMONAAL!
Dus ik dit voorjaar met veel hoop en enthousiasme naar mijn jaarlijkse controle naar de oncoloog.
Hij kon het middel niet, maar bij het lezen van de bijsluiter staat dat bk patiënten het niet mogen gebruiken en ex bk patiënten eigenlijk ook niet.
Mijn oncoloog wil het niet voorschrijven.
Ik voel me betutteld en verdrietig, ik heb zóveel last van opvliegers, DAG EN NACHT en dat al 11 jaar lang!

Is er hier een arts of iemand die mij kan uitleggen waarom ik dit middel niet zou mogen, terwijl het niet hormonaal is??

Ok zou het zó graag willen proberen.
Misschien zijn hier vrouwen die het wél gebruiken, van hen zou ik graag weten hoe het bevalt?

Gebruikers-avatar
Dees
Beheerder
BerichtenCOLON 2748
GeregistreerdCOLON Di 15 Mei 2012, 09:27

Re: Veoza

Bericht door Dees » Di 30 Jul 2024, 16:59

Ha Jacqueline, het zal wel te maken hebben met claims ofzo. Ik ben zelf 10 jaar na mijn diagnose begonnen met hormoonvervangers. Ik was het zat om steeds maar opvliegers te hebben en slecht te slapen. Misschien moet je een andere oncoloog opzoeken die wel aan Gedeelde besluitvorming doet.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Re: Veoza

Bericht door Gast » Ma 09 Dec 2024, 12:28

Voor Jacq-67
Ik ben 55 jaar, ik was 46 toen ik bk kreeg. Net als jij was ik 1 dag na de 1e chemo zeer heftig in de overgang. Ik ben direct nadat het bericht in de media kwam dat dit middel beschikbaar zou komen, naar de huisarts gegaan (nl. apotheekhoudend) om te vragen voor mij in de gaten te houden wanneer het inderdaad voorgeschreven zou kunnen worden. Ik heb zelfs de importeur gebeld...
Mijn huisarts heeft in mei 2024 overlegd met mijn oncoloog.
Ze zien geen bezwaar om het voor te schrijven gezien de aard van mijn klachten. Vergelijkbaar met die van jou, gek worden van ongeveer 30 stevige opvliegers, dag en nacht, altijd, nooit een uur zonder. Ook ik heb van alles geprobeerd, tot ik van 1 middel op de SEH terecht kwam (een bloeddrukverlager) en geprobeerd heb mijn gezondheidstoestand te aanvaarden. Maar dat gaat niet, zoals jij zult begrijpen.
In juni '24 ben ik begonnen met Veoza. Op een ochtend, om elf uur nam ik de eerste in. Ik vond het spannend en had een naaste laten weten dat ik ermee begon. Maar direct d.w.z. onmiddellijk, hielp het. Ik had nl. urenlang geen opvliegers en pas in de avond kreeg ik het weer warm, maar niet bloedheet. Ik kon het gewoon niet geloven. En ook de volgende dagen ging het zo, ik durfde wekenlang niet te geloven dat ik een middel had dat hielp.
Ik ben nu een half jaar verder. Het middel helpt me enorm. Ik word altijd wakker om circa 3 of 4 uur in de nacht. Dan neem ik de tablet Veoza in. Voorheen sliep ik daarna niet meer door mijn opvliegers heen, nu slaap ik weer door.
Ik heb geen bijwerkingen, behalve misschien dat ik wat meer droom 's nachts, maar dat zou ook juist een goed teken kunnen zijn omdat ik dieper slaap. Ik kan nu zonder slaapmedicatie, daar ben ik ook blij mee.
Veoza wordt niet vergoed maar ik krijg het gedeetelijk terug via mijn aanvullende ziektekostenverzekering.
Ik heb de gyneacoloog en overgangsconsulente (zij werken samen) in mijn ziekenhuis ook getipt over dit middel, zij weigeren vooralsnog dit voor te schrijven aan patiënten, dit vind ik ... zeer kwalijk.
Ik hoop voor jou dat het bericht achterhaald is en je ondertussen dit wel voorgeschreven hebt gekregen. Ik weet via via van 1 andere persoon die ook Veoza slikt en bij haar helpt het ook boven verwachting goed.

BUTTON_POST_REPLY

Terug naar