Ten eerste bedankt dat ik hier op jullie forum mijn vraag kan stellen!
Ik ben bij de gynaecoloog geweest ivm verergerende verzakkingsklachten, en de huisarts had geprobeerd om een pessarium te plaatsen, die ik tijdens mijn borstkankerperiode ook even had gedragen, maar dit was nu zo pijnlijk om in te brengen dat de gynaecoloog maar even mee moest kijken
Volgens haar kan het komen doordat de vaginawand niet soepel is en zij raadt me nu dus Synapause aan, bij de ziekenhuisapotheek vonden ze dit heel raar omdat ik 11 jaar geleden ook hormoongevoelige borstkanker heb gehad met mastectomie chemo en tamoxifen behandelingen en nog een na tamoxifen voor paar jaar maar die naam ben ik vergeten
Dus nu ben ik er toch niet gerust op terwijl mijn gynaecoloog zegt dat het echt geen kwaad kan, door de onderzoeken zijn ze daar weer verder mee, ook omdat het niet in je bloed komt en het zo'n lage hoeveelheid hormonen afgeeft...
Maar ik vind het toch erg spannend en heb het nog niet durven gebruiken
Wat zouden jullie doen?
Groetjes Annette
Hormoonhoudende vaginale crème kan geen kwaad meer??
Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser
- Dees
- Beheerder
Re: Hormoonhoudende vaginale crème kan geen kwaad meer??
Hoi Annette,
Heel vervelend die verzakkingsklachten. Naar dat het plaatsen van die ring zo pijnlijk is. Ik kan me voorstellen dat je gynaecoloog je Synapause voorgesteld heeft. Of dat beetje hormonen uit Synapause helemaal 100% veilig is, 11 jaar na diagnose, dat weten we niet precies. Daar kunnen ze nooit onderzoek naar doen, maar..... het is een feit dat de kans dat er alsnog uitzaaiingen komen en dat dat zou komen door het lokaal gebruik van hormonen heel heel klein is en dat het voordeel, geen pijn bij die ring, heel groot is.
Het blijft een persoonlijke afweging. Ik ben zelf 10 jaar na diagnose (Her2Neu+ tumor, licht hormoongevoelig) hormoonvervangers gaan slikken. Ik wilde niet langer zo slecht slapen. Ik vond het een weloverwogen risico. Dat is nu ook al weer 6 jaar geleden.
Ik zou het zelf dus wel aandurven. Geen last van die verzakking is ook wat waard.
Heel vervelend die verzakkingsklachten. Naar dat het plaatsen van die ring zo pijnlijk is. Ik kan me voorstellen dat je gynaecoloog je Synapause voorgesteld heeft. Of dat beetje hormonen uit Synapause helemaal 100% veilig is, 11 jaar na diagnose, dat weten we niet precies. Daar kunnen ze nooit onderzoek naar doen, maar..... het is een feit dat de kans dat er alsnog uitzaaiingen komen en dat dat zou komen door het lokaal gebruik van hormonen heel heel klein is en dat het voordeel, geen pijn bij die ring, heel groot is.
Het blijft een persoonlijke afweging. Ik ben zelf 10 jaar na diagnose (Her2Neu+ tumor, licht hormoongevoelig) hormoonvervangers gaan slikken. Ik wilde niet langer zo slecht slapen. Ik vond het een weloverwogen risico. Dat is nu ook al weer 6 jaar geleden.
Ik zou het zelf dus wel aandurven. Geen last van die verzakking is ook wat waard.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com