Lymfenoedeem

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Marjohe

Lymfenoedeem

Bericht door Marjohe » ma 27 apr 2020, 14:08

Komende week start mijn bestraling. Eind maart zijn bij de operatie ook al mijn lymfeklieren in de oksel weggehaald. Ik ben geïnformeerd over de voorzorgsmaatregelen die ik nu moet nemen om lymfeoedeem te voorkomen, zoals wondjes vermijden en desinfecteren, oppassen met heel warm/koud en zware inspanning of lange wandelingen.
Ik vraag me echter af of er tijdens of na de bestraling nog dingen zijn die ik kan doen, oefeningen of iets anders om het risico te verkleinen? Ik denk dat de behandelaars alles uit de kast trekken om mijn borstkanker te behandelen, maar of dat ook geldt voor het voorkomen van lymfeoedeem? Ik ben benieuwd of er nog andere info is over het verder voorkomen van lymfeoedeem.

Dees
Beheerder

Re: Lymfenoedeem

Bericht door Dees » ma 27 apr 2020, 15:44

Hoi Marjohe,
Ik weet niet zo heel veel van Lymfoedeem. Wel kreeg ik dit bericht van Katrien Verheye:
Hi Désirée, ik wil graag iets aanbieden aan alle vrouwen in je groep. Ik ben huidtherapeut en zie de pijn van alle mensen met oedeem die niet behandeld kunnen worden. Ook ik mag en kan niet werken. Ik vind het vreselijk. Daarom ben ik een groep gestart voor deze vrouwen. Ik ga 3x per week met ze trainen. Ik leer ze hoe ze zelf hun oedeem beter onder controle kunnen krijgen. Dit is een kosteloze groep. Het is besloten. Zou je dit met je leden kunnen delen? Zodat als ze willen ze kunnen aansluiten. https://www.facebook.com/groups/2130393 ... ?ref=share

Misschien zou je je daarbij aan kunnen sluiten.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Marjohe

Bericht door Marjohe » di 28 apr 2020, 12:33

Dankjewel, Dees. Ik heb nu nog geen klachten, dus de groep lijkt me nog niet aan de orde. Ik zoek verder.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 28 apr 2020, 16:06

Hoi Marjohe, nou, ik weet vrij zeker dat je ook tips kan geven hoe lymfoedeem te voorkomen. Gewoon proberen !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2020”