Vraag omtrent hormoontherapie

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Dees
Beheerder

Re: Vraag omtrent hormoontherapie

Bericht door Dees » wo 26 feb 2020, 21:58

Hoi Vos, zo lees ik het ook, 5 jaar extra slikken, na 15 jaar niet 26% extra in leven maar 29%.

In leven betekent inderdaad in leven en dat kan met uitzaaiingen op afstand zijn.
Overall mortality bevat die mensen die aan borstkanker overleden maar ook die aan iets anders dan borstkanker overleden.
If death from breast cancer were excluded, 97% would survive at least 15 years, and 3% would die of other causes
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Vos

Bericht door Vos » do 27 feb 2020, 22:36

Hoi Dees,

Ik hoop dat je het niet erg vindt dat ik met nog een vraag kom. Ik zit net even het vierde en het zesde blokje te lezen van de Amerikaanse richtlijn.
Wat scharen ze bij het vierde blokje precies onder second breast cancers? Een geheel nieuwe tumor? En ik snap de qualifiying statement niet helemaal. Er is nog geen bewijs dat men langer leeft?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 29 feb 2020, 21:36

Hoi Vos,
Overall survival wil zeggen dat mensen in totaal langer leven. Daarbij worden alle doodsoorzaken meegenomen. Dat bewijs is er dus niet voor verlengde hormoontherapie.

Goede vraag over de secondary breastcancers. Zoals ik het lees gaat het om tweede keer een nieuwe tumor in de borst waar al kanker zat of 'contralateral breast cancer' en dat is borstkanker in de tot dan toe gezonde borst. Het is heel lastig want termen worden door elkaar gebruikt. Zo is 'recurrence' zowel dat de kanker die je ooit had terugkomt in de borst of oksel of dat gebied, een nieuwe tumor in dat gebied, een nieuwe tumor in de andere borst en.... uitzaaiingen op afstand. Ik krijg de indruk dat het hier om nieuwe tumoren in de borst gaat. Met alle respect, maar de kans daarop blijft natuurlijk klein, tenzij je een vorm van erfelijke aanleg hebt.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2020”