Mammaprint

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Paulien1964!

Mammaprint

Bericht door Paulien1964! » ma 24 feb 2020, 11:32

Ik heb NST hormoongevoelige tumor graad 2, 2,2 cm met uitzaaiing in poortwachtersklier. Nu is er een mammaprint aangevraagd. Zijn er hier misschien vrouwen die vergelijkbaar borstkanker hebben? En wat was de uitslag van de mammaprint?

advies van de oncologie commissie is bestralingen, chemo en hormoontherapie.

ik heb een moeilijk instelbare astma en mijn oncoloog is bang voor complicaties (longontsteking) daarom is de mammaprint ingezet. Als ik de uitslag van de mammaprint krijg gaan we de voors en tegens afwegen voor chemotherapie.

zijn er ook dames die longproblemen hebben en toch voor chemo hebben gekozen of juist niet?

Dees
Beheerder

Re: Mammaprint

Bericht door Dees » di 25 feb 2020, 18:26

Hoi Paulien,
Deze site is meer een Vraagsite dan een lotgenotensite. Bijvoorbeeld deze besloten Facebookgroep heeft veel lotgenoten.

Die bestraling, dat is vast omdat je borstsparend geopereerd bent he? Is jou ook voorgesteld om bv een borstamputatie te doen zonder bestraling? Gezien je longproblemen zou ik bang zijn dat de bestralingen longweefsel raken. Ze doen eigenlijk altijd standaard borstsparend met bestralingen. Borstsparend zonder bestralingen kán natuurlijk ook, alleen weet niemand of je dan een groot risico hebt dat de borstkanker ter plekke terug komt.

Persoonlijk zou ik dit echt bespreken met je chirurg. Misschien is alsnog een borstamputatie (evt met een reconstructie) een beter plan met minder risico voor je longen.

Mbt wel of geen chemo moet je echt even de resultaten van de Mammaprint afwachten. Kun je meer vertellen wat er in het rapport van de patholoog stond? Angio-invasie? Lymfe-invasie? Hoe oud ben je? Welke percentages voor oestrogeen- en progesterongevoeligheid? Dat bij elkaar zegt vaak ook al veel over hoog danwel laag risico op uitzaaiingen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2020”