Chek 2 en type borstkanker

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Kim77

Chek 2 en type borstkanker

Bericht door Kim77 » vr 14 feb 2020, 14:34

Hallo Dees,
Ik heb net te horen gekregen dat een tante van mij het check2 gen heeft. Ze had her2neu-gevoelige kanker voor zover ik weet. Kreeg jarenlang herceptin in ieder geval. Ikzelf heb een oestrogeen en prigestoron positieve tumor gehad. Ik heb altijd gedacht dat chek2 samenhing met eiwit-gevoelige kanker, maar tot mijn verrassing lees ik nu op de site van bcra/chek2 over hormoongevoelige behandeling. Hoe zit dit precies?

Dees
Beheerder

Re: Chek 2 en type borstkanker

Bericht door Dees » ma 17 feb 2020, 17:43

Hoi Kim,
Tumoren kunnen allerlei kenmerken hebben. Her2Neu+ gaat over bepaalde Her2Neu-receptoren die prikkels naar de binnenkant van de kankercellen geven waardoor ze kunnen gaan groeien en delen. Herceptin (en andere HER2Neu+ therapie) kan die receptoren blokkeren. Tumoren kunnen ook hormoonreceptoren hebben, oestrogeenreceptoren, progesteronreceptoren en androgeen receptoren. Ook die kunnen signalen naar binnen geven en met name de oestrogeenreceptoren kunnen ook geblokkeerd worden (met tamoxifen) of men kan ervoor zorgen dat er veel minder oestrogeen in het lichaam zit (aromataseremmers)

CHEK2 gaat over iets anders. CHEK2 is een gen. In dat gen kan een foutje zitten, een genmutatie, waardoor het niet meer helemaal goed zijn werk kan doen. Van CHEK2 c.1100delC (dat is de precieze plek waar dat foutje zit) weten we dat het een verhoogd risico op borstkanker geeft in die families waar al borstkanker voorkomt.

Meer informatie kun je vinden op: https://brca.nl/nl/chek2
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Kim77

Re: Chek 2 en type borstkanker

Bericht door Kim77 » wo 19 feb 2020, 21:29

Dank je Dees.
Ik begreep dat het type borstkanker bij het Chek2 gen vaak oestrogeengevoelig is terwijl ik dacht dat het om her2neu ging bij dat gen. Vandaar. En die redenering klopt dus niet.

Gesloten

Terug naar “Februari 2020”