tumor seeding

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Pasje1982

tumor seeding

Bericht door Pasje1982 » ma 10 feb 2020, 12:33

hi allemaal

ik had eens een vraag. ik heb in een vorig topic gelezen dat tumor seeding bij DCIS niet zorgt voor uitzaaiingen. Dit omdat de cellen dat doodgaan, mochten ze door het biopt in goed weefsel "geschoten" zijn.

Maar hoe zit dat bij een invasieve tumor? Als je bv een kleine tumor hebt, die op dat moment nog niet is uitgezaaid, ze nemen een biopt. En ze schieten slechte cellen in je normale weefsel. Kunnen deze dan in je bloed of lymfebaan komen en alsnog later voor uitzaaiingen zorgen?

Dus je hebt eigenlijk geen chemo nodig, want op tijd erbij etc. En dan door het biopt krijg je toch uitzaaiingen, maar omdat je geen chemo hebt, krijg je alsnog later uitzaaiingen? Is dit een reeel scenario?

Vast bedankt!

Dees
Beheerder

Re: tumor seeding

Bericht door Dees » di 11 feb 2020, 15:50

Beste Pasje1982,
Er is nog nooit bewijs gevonden dat uitzaaien dóór een biopt zou kunnen komen. Dat idee van tumorcellen die loslaten en elders gaan zitten is veel te simpel. We weten wel dat tumorcellen kunnen slapen in het beenmerg en van daaruit uit kunnen zaaien. We weten ook dat het eigen immuunsysteem van invloed is op een deel van de borstkankers maar niet allemaal.

Als het advies is géén chemo, dan is dat omdat je artsen inschatten dat de nadelen zwaarder wegen dan de voordelen. Dus schade door chemo is groter dan de kans dat het je leven redt. Dat doen ze op basis van de grootte, het aantal positieve okselklieren, de graad, jouw leeftijd, het soort borstkanker, lymfeinvasie, angioinvasie.....

Betekent dat als ze geen chemo adviseren je nooit uitzaaiingen kunt krijgen? Nee, helaas. Na invasieve borstkanker kan dat altijd. Het was natuurlijk fijner geweest als ik je gerust kon stellen. Ik weet ook wel dat het een onheilspellende boodschap is.... Het blijft een beetje worstelen om daarmee om te gaan. Ik heb er eens een presentatie over gegeven. Misschien heb je er iets aan. Hij staat hier.

Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Kitty

Bericht door Kitty » di 11 feb 2020, 19:04

Dees schreef: di 11 feb 2020, 15:50 We weten ook dat het eigen immuunsysteem van invloed is op een deel van de borstkankers maar niet allemaal.
Dees, bij welke borstkankers is daar sprake van?

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » wo 12 feb 2020, 18:04

Hoi Kitty, ja, er wordt steeds vaker over warme en koude tumoren gesproken. Bij warme tumoren is er een vorm van ontsteking en hebben de T-cellen (die zijn van je eigen afweersysteem) de aanval ingezet op de kankercellen. Die kankercellen hebben verschillende mutaties ondergaan en zenden bepaalde stofjes uit die de T-cellen herkennen.

Koude tumoren worden niet aangevallen door de T-cellen, wat een teken is dat het immuunsysteem deze links laat liggen.

Vaak zijn triple negatieve tumoren warme tumoren en hormoongevoelige tumoren koude tumoren.

Er is vanalles gaande op dat gebied in de ontwikkeling van geneesmiddelen.

Deze blog is van een farmaceut, maar ik vond dat die het het beste uitlegde.

Je kunt er zelf dus niet zoveel aan doen, behalve je gezond verstand gebruiken (niet roken, niet drinken, gezond en gevarieerd eten met veel verse groenten, niet te zwaar worden en voldoende bewegen). Ik zeg dat omdat veel mensen denken dat als ze allerlei middeltjes slikken ze hun immuunsysteem kunnen versterken. Daar is geen bewijs voor.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Pasje1982

Bericht door Pasje1982 » za 15 feb 2020, 11:20

Hi Dees

Kreeg Geen bericht van je reactie dus lees het nu pas. Je presentatie is echt heel goed. Helpt me enorm :).

T enige scenario waar ik dus echt bang voor ben is dat je wordt gediagnosticeerd met een goed behandelbare borstkanker. Maar de uitzaaingen gemaakt door het biopt lekker kunnen groeien in je lijf, omdat je geen chemo hoeft omdat alles lokaal weggehaald is. Maar of dat reëel is weet ik niet, waarschijnlijk niet. Dat lijkt me t ergste. Eerst denk je top, ben genezen. Maar alsnog een jaar later uitzaaiingen doordat t biopt cellen los heeft "geschoten" en je geen chemo hebt gehad omdat dat toen niet nodig was.

Maar goed zoals je zei kunnen we daar niks mee...

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 17 feb 2020, 17:45

Hoi Pasje, ja.... na borstkanker kun je nooit zeggen dat iemand genezen is. De tijd zal het leren. Je kunt ook nooit zeggen dat dat is omdat je geen chemo had. Ondanks chemo zaaien tumoren soms uit. De behandeling is gebaseerd op een inschatting tussen de voor- en nadelen van de behandeling. 100% garantie krijg je helaas niet. Tegelijkertijd heeft het ook weinig zin om te gaan doemdenken. Je weet het gewoon niet...
Groeten, Dees

Gesloten

Terug naar “Februari 2020”