Sinds 2008 krijg ik infusen met een botversterkend middel vanwege uitzaaiingen van borstkanker in de botten. Eerst maandelijks APD, daarna eens in de zes weken. Sinds enkele jaren Zometa, eerst om de zes weken, en de laatste tijd eens per 3 maanden. Omdat ik sinds eind augustus een gebroken middenvoetsbotje heb, wat erg slecht geneest, is mijn vorige infuus Zometa op advies van de orthopeed uitgesteld.
Ik meen me te herinneren, dat het niet ongebruikelijk is in mijn situatie - na zoveel jaren - eens per half jaar Zometa toegediend te krijgen, klopt dat? Bij voorbaat dank voor antwoord, Els
hoevaak zometa bij langdurig gebruik?
Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser
-
- Dees
- Beheerder
Re: hoevaak zometa bij langdurig gebruik?
Beste Els,
Kortom, 4-wekelijks doet het niet beter dan 12-wekelijks. Er is wel minder kaaknecrose bij 12 dan bij 4 weken.
Kun je hier wat mee?
Bron: Journal of American Medical AssociationLonger dosing intervals do not appear to affect the efficacy of the bisphosphonate drug zoledronic acid (Zometa, Novartis) when used for the treatment of bone metastases, according to new findings published January 3 in JAMA.
Among cancer patients with bone metastases, zoledronic acid given every 12 weeks, as compared with the standard dosing interval of every 4 weeks, did not result in an increased risk for skeletal-related events during a 2-year period. In addition, patients appeared to be more adherent to treatment on the 12-week schedule, and fewer patients developed osteonecrosis of the jaw.
"This longer interval may be an acceptable treatment option," conclude the authors, led by Andrew L. Himelstein, MD, from the Helen F. Graham Cancer Center and Research Institute, Newark, Delaware.
Kortom, 4-wekelijks doet het niet beter dan 12-wekelijks. Er is wel minder kaaknecrose bij 12 dan bij 4 weken.
Kun je hier wat mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com