Okseltoilet

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Brc

Okseltoilet

Bericht door Brc » wo 30 aug 2017, 15:50

Hoi lieve lotgenoten,

Ik ben 27 en vecht tegen borstkanker sinds dec 2016.
Ik heb een hormoongevoelige borstkanker en uitzaaing naar lymfklieren (4 klieren op pt/ct). De chemo therapie ( 4 AC en 12 taxcol) heeft de tumor in me borst aanzienlijk verkleind van 1,7 cm naar 0,5 cm.
Nu ben ik inmiddels 2 keer geopereerd. Bij de eerste operatie is me tepel en poortwachtersklier verwijderd. En bij de tweede operatie is er okseltoilet uitgevoerd. Ik krijg aankomende vrijdag 1-09-17) de uitslag. Ik maak me enorm zorgen over de uitslag. Ik ben bang dat er nog tumor cellen in me klieren zitten of dat de chemo misschien helemaal niets heeft gedaan aangezien bij de eerste operatie de poortwachtersklier nog tumor cellen bevatte...

Heeft iemand enige ervaring of iemand kent die okseltoilet heeft gehad? Kan iemand mij misschien gerust stellen?

Dees
Beheerder

Re: Okseltoilet

Bericht door Dees » wo 30 aug 2017, 19:39

Ach wijffie toch...... Ik snap je angst...... De okselklieren zijn eruit, dus als daar kankercellen zouden zitten, zitten die nu niet meer in je lichaam. Het aantal positieve okselklieren zegt wel iets over de overlevingskansen, maar uiteindelijk is dat toch statistiek voor de grote groep. Wat dat voor jou betekent, is lastig te zeggen. Of je krijgt uitzaaiingen, dan ben je nog wel te behandelen maar niet meer te genezen. Of je krijgt geen uitzaaiingen en overleeft borstkanker. Je hebt mazzel of je hebt pech. Helaas is niet te voorspellen bij welke groep je hoort.

Het geluk is wel dat de tumor hormoonreceptor positief is en daarmee is er voor de komende jaren nog een manier om eventuele kankercellen de kop in te drukken en voortijdig te laten sterven en dat is hormoontherapie. Ik verwacht dat ze je eierstokken plat willen leggen en dat ze je tamoxifen gaan geven en dat ze willen dat je dat zo lang mogelijk blijft slikken. Ik zou me kunnen voorstellen dat je over een aantal jaren eventueel wel een stop kunt inlassen voor het geval je eventueel kinderen zou willen.

Ooit zei een oncologieverpleegkundige, die zelf kanker had gehad, tegen mij: "De behandelingen tegen kanker kun je managen als een project, maar leven na diagnose, dat is elke dag topsport." Zo is het wel. Angst reist met je mee als een stalkende ex. Tijd is je beste vriend. Het gaat je lukken hoor, om je leven weer op te pakken, maar het zal soms nog best tegenvallen.

Heb je contact met andere jongeren die kanker hebben (gehad)? Misschien heb je daar nog wel wat aan....

Kun je hier iets mee? Laat je weten als ik iets voor je kan doen?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2017”