Triple negatief borstkanker behandeling

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

hendrik

Triple negatief borstkanker behandeling

Bericht door hendrik » ma 28 aug 2017, 11:08

Hallo,

Begin maart 2017 is er bij mijn moeder twee tumoren gevonden in haar beide borsten. Op de echo werd er al aangegeven dat het om kleine tumoren ging, maar het was toch spannend om op de uitslag van de MRI te wachten. Gelukkig waren er geen uitzaaiingen te zien op de MRI en waren wij enigszins opgelucht.

Kort erna is mijn moeder borstbesparend geopereerd. Enige tijd later kregen wij de uitslag van het weefselonderzoek. 1 tumor van 10mm in haar rechterborst, graad 1 en hormoongevoelig (exacte samenstelling weet ik niet). De andere tumor was 9mm triple negatief, graad 3 in haar linkerborst. Beide (poortwachters)klieren waren schoon, alleen de chirurg twijfelde of zij wel de juiste klier verwijderd hebben bij de linkerborst. Hij vertelde tussen neus en lippen door dat er nog radioactiviteit gemeten was en hierdoor niet zeker wisten of de juiste klier weggehaald is (wat dit precies inhoudt weet ik ook niet). De oncoloog vertelde dat de overlevingskans voor 5 jaar 88/100 is en 82/100 voor 10 jaar met de bestralingen en chemo, mits er toch geen micro-uitzaaiingen zijn in haar lymfklier(en). Volgens mij halen zij de gegevens uit Predict Plus en volgens de oncoloog wordt de toegevoegde waarde van de chemo iets slechter afgebeeld en zou het dus gunstiger kunnen zijn.

Hierop volgenden 21 bestralingen in haar beide borsten en extra ook het linkerokselgebied. Zij is inmiddels gestart met de eerste AC-kuur en heeft de eerste kuur goed verdragen.

Haar behandelingsplan is als volgt: 4x AC-kuur en 12x Taxol. Wij hebben gevraagd waarom zij geen combinatie met Carboplatin krijgt. Volgens het ziekenhuis is dit een standaard behandelingsplan in dit ziekenhuis en Carboplatin wordt enkel bijgevoegd als er sprake is van uitzaaiingen (als het dus te laat is..) om meer schade aan het hart te voorkomen. Er wordt verteld dat dit preventief is, maar ik heb het idee dat er niet ALLES aan gedaan wordt om het te voorkomen/genezen.

Graag zou ik willen weten of Carboplatin ook echt toegevoegde waarde heeft als de chemokuur preventief gegeven wordt om eventuele losse cellen elders in het lichaam te doden. Is er ook iets te zeggen in percentages wat de toegevoegde waarde hiervan is? Het zou jammer zijn als Carboplatin nét het verschil zou maken.

Dees
Beheerder

Re: Triple negatief borstkanker behandeling

Bericht door Dees » ma 28 aug 2017, 12:20

Hoi Hendrik, he jakkie wat spannend. Kun je me vertellen hoe oud je moeder is? Is ze verwezen naar de klinisch geneticus? Is er ook gekeken of haar hart goed is? De A van de chemo kan belastend zijn voor het hart.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

hendrik

Bericht door hendrik » ma 28 aug 2017, 16:13

Hoi Dees,
Zij is 46 jaar oud en is inderdaad verwezen naar de klinisch geneticus en blijkt geen gen draagster te zijn. Of er specifiek naar het hart gekeken is durf ik niet te zeggen, maar volgens mij is daar geen afwijking in gevonden. In ieder geval is dat niet de specifieke reden waarom zij het niet geven. Ze volgen een standaard behandelingsplan van het ziekenhuis en werd ons verteld dat het bij het AVL ziekenhuis wel gegeven wordt maar bij dit ziekenhuis niet (zonder uitzaaiingen). Het zou discutabel zijn of het wel of niet gegeven moet worden, maar zij willen niet zomaar afwijken van hun standaard.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 28 aug 2017, 19:52

Hoi Hendrik, op de één of andere manier dacht ik dat je moeder echt senior was, maar 46 is hartstikke jong. Het klopt wel dat er bij BRCA-genmutatiedragers wel carboplatinum toegevoegd wordt, maar bij niet-BRCA-genmutatiedraagsters in principe niet. AC-T is het gebruikelijke schema. Het lijkt erop dat ze echt wel een adequate behandeling krijgt zo.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Augustus 2017”