Borstbesparende operatie

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Oliebol

Borstbesparende operatie

Bericht door Oliebol » vr 30 dec 2016, 23:46

Ik heb een invasief lobulair carcinoom van 3 bij 3,5 cm en daarvoor neo adjuvante chemotherapie gekregen, 4x AC en 12x Paclitaxel. Na de 6e Paclitaxel ben ik gestopt ivm de bijwerkingen (o.a. Neuropathie) waardoor ik nu vervroegd geopereerd word.

De operatie staat gepland voor midden-eind januari en zal borstbesparend worden (hoewel ik zelf een volledige amputatie ook een optie vond) De tumor is bijna niet meer waarneembaar op de MRI beelden, toch zal er ruim rond de haard worden weggesneden. Wat logisch is omdat lobulair lastig waarneembaar is etc.

Nu heb ik niet bepaald grote borsten, hooguit een kleine B-cup. Ik vraag mij af of het wegsnijden van min. 3 cm niet een enorme krater slaat. Het zal wel opgevuld worden met eigen weefsel, maar bij de operatie is geen plastisch chirurg aanwezig. Is dat gebruikelijk? Als het resultaat tegenvalt, is het dan nog na de bestraling mogelijk te verbeteren? Wat zijn mijn opties? Heeft iemand hier ervaring mee? Van de oncoloog krijg ik geen duidelijke antwoorden en krijg ik het gevoel dat ik geen keuze heb.

cis78

Re: Borstbesparende operatie

Bericht door cis78 » za 31 dec 2016, 10:01

Ik weet niet echt wat gebruikelijk is kwa aanwezig bij je operatie, maar als jij zelf een grote voorkeur hebt voor amputatie, waarom vraag je dit dan niet?
Mijn chirurg wilde ook borstbesparend opereren, maar ik wilde dit niet en heb voor amputatie gekozen, jou lijf jou keuze uiteindelijk.
Ik neem aan dat een chirurg je gaat opereren en niet de oncoloog, vraag anders nog een gesprek aan met de chirurg en leg daar je zorgen neer?

Dees
Beheerder

Re: Borstbesparende operatie

Bericht door Dees » za 31 dec 2016, 17:38

Hoi Oliebol, het komt op mij over dat de beslissing om een borstsparende operatie te ondergaan met bestraling meer de keuze van je arts is dan van jou. Omdat er aan bestraling ook nadelen zitten, kan niemand voor jou bepalen dat borstsparend beter of verstandiger is. Je kunt ook voor een borstamputatie kiezen en die kan ook gecombineerd worden met een directe reconstructie.

Je hebt alle recht om zélf te bepalen wat jij wilt. Laat je goed informeren over de voor- en nadelen van alle keuzes en bepaal wat het beste bij jou past. Je artsen moeten zich daaraan aanpassen en niet andersom.

Het gebied van circa 3 cm weghalen, waar de tumor heeft gezeten, uit een B-cup, ik kan me voorstellen dat dat vragen bij je oproept.

Misschien heb je nog iets aan dit topic.
Dees schreef:Dank je, Wepe. Ik las net de tweet: Iedere vrouw met een lobulaire borstkanker die borstsparende operatie aangeboden krijgt moet gewezen worden op de risico's. Dat triggert mij toch wel.
Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “December 2016”