tepelreconstructie

ModeratorsCOLON Team, Angela, Sanne, Superuser

Lieke

tepelreconstructie

Bericht door Lieke » Wo 18 Mei 2016, 23:12

Ik heb in 2013 een directe borstreconstructie gehad dmv de dieplap, vorig jaar nog een correctie en het is erg mooi geworden. Nu het laatste stukje, de tepelreconstructie. Volgens mijn pc heb ik de keuze uit een reconstructie met het weefsel van de gereconstrueerde borst, of dmv het bovenste stukje van de tepel van de gezonde borst. Ik heb altijd geroepen dat ik niet wilde dat er in de goede borst gesneden zou worden omdat ik bang ben dat ik daar dan ook het gevoel kwijt raak of het anders voelt. Ik begin nu toch te twijfelen omdat het resultaat en de genezing bij gebruik van het weefsel van de gereconstrueerde borst tegen kan vallen. Ik kan daar weinig tot geen informatie over vinden.Heeft iemand van jullie daar ervaring mee?

Gebruikers-avatar
Dees
Beheerder
BerichtenCOLON 2748
GeregistreerdCOLON Di 15 Mei 2012, 09:27

Re: tepelreconstructie

Bericht door Dees » Do 19 Mei 2016, 09:55

Hoi Lieke, zelf heb ik ervaring met tepelreconstructies aan twee kanten. Ik heb één bilborst en één buikborst. De buikborst is ontstaan na een borstamputatie. De bilborst was een directe reconstructie waarbij de huid van mijn borst gespaard is. Ze zijn alsvolgt gemaakt:

Afbeelding
Bron: Breastreconstructionprocess

De huid waar de tepel van gemaakt wordt, zit nog voor een stukje vast aan de borst, dus de bloedtoevoer blijft bestaan. Dat lijkt mij relevant en dat is niet zo als er een stukje van de andere tepel afgehaald wordt. Ik ken iemand wiens tepel ze in de lies hadden geplaatst. Nipple banking noemen ze dat en volgens mij wordt dat écht niet meer gedaan. Het proces in de lies was heel ranzig. Toen het eindelijk vastgegroeid zat, moest het weer los om teruggeplaatst te worden. Dat hele ranzige proces begon opnieuw. Uiteindelijk heeft ze een heel bleek tepeltje overgehouden die helemaal nergens op reageert en dus ook helemaal niet op haar andere tepel lijkt. Ik denk dat een tepelreconstructie beter was geweest. Of tepelsparend opereren, als dat verantwoord is.

Mijn tepel aan de buikborst heeft er een tijdje over gedaan om goed te genezen. Uiteindelijk is dat wel goed gekomen. In het begin waren de tepels nogal groot, maar nu, jaren verder, is er maar een zielig knopje van overgebleven. Ik weet niet of het alle moeite waard is geweest. Misschien was een 3D-tattoo ook wel prima. Ik vind die opplaktepels van Amoena ook wel wat:
Afbeelding

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Lieke

Re: tepelreconstructie

Bericht door Lieke » Zo 22 Mei 2016, 11:13

Hoi Dees, bedankt voor je reactie, het tekeningetje is in ieder geval erg duidelijk. Ze hebben het bij mij niet over nipple banking gehad, het stukje tepel zou gelijk op de borst geplaatst worden. Ik vind eea nogal onduidelijk en kan er ook weinig over vinden wat betreft voor- en nadelen. Mijn tepel is vrij groot en die opplaktepels zijn veel te klein, dat blijft een groot verschil wat je bij een t-shirt goed ziet, hetzelfde bij een 3d tattoo. Ik denk dat ik toch nog eens een afspraak met de reconstructieverpleegkundige maak om eea goed na te vragen.

BUTTON_TOPIC_LOCKED

Terug naar