compact weefsel en erfelijk of familair

Moderators: Team, Angela, Sanne, Superuser

Anja

compact weefsel en erfelijk of familair

Bericht door Anja » za 30 jan 2016, 17:16

Ik , vrouw van 41, heb zware en compacte borsten.

Nu heb ik gisteren een stukje familie historie gehoord via mijn tante. Mijn moeder is geadopteerd en is niet opgegroeid met haar zussen. Ze heeft contact met 1 zus en die vertelde dat zij toen ze 60 was, borstkanker heeft gehad, maar mijn oma ook voor haar 60e en toen kwam bij mijn moeder ook het verhaal eruit dat zij voor haar 40e ook een kwaadaardig knobbeltje heeft gehad. Een nicht van mij, had een goedaardig knobbeltje.

Ik heb 2 jaar geleden mammografie gehad, maar toen zeiden ze dat het slecht zichtbaar was, vanwege compact weefsel. Wat kan ik nu het beste doen? Sowieso naar de HA, maar ook erfelijkheidsonderzoek?
En mijn eigen borsten inspecteren, is super moeilijk, omdat ik zo veel compact weefsel heb. Heeft iemand tips hiervoor?

Met vriendelijke groetjes Anja

Dees
Beheerder

Re: compact weefsel en erfelijk of familair

Bericht door Dees » za 30 jan 2016, 19:00

Hoi Anja, meestal wordt 'jonger dan 50 jaar' als grens gehanteerd om aan erfelijkheid te denken. Je tante en oma zouden dan afvallen, maar als je moeder onder de 40 borstkanker kreeg, is dat wel degelijk een reden om je door te laten verwijzen naar een klinisch geneticus. Je kunt de verwijzing aan de huisarts vragen. Dit zijn de doorverwijscriteria:
Afbeelding

Als je verhoogd risico hebt vanwege familiaire aanleg en je hebt moeilijk te beoordelen dicht klierweefsel, dan zal waarschijnlijk een MRI of een MRI in combinatie met een mammografie geadviseerd worden.

Ik kan je mbt zelfonderzoek niet echt advies geven. Hier vind je een algemene instructie voor zelfonderzoek en hier lees je waarom dat niet meer routinematig, maandelijks wordt geadviseerd.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Januari 2016”