Bloedprikken hormoonspiegel en maken van botdichtheidsmeting

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

elfi

Bloedprikken hormoonspiegel en maken van botdichtheidsmeting

Bericht door elfi » za 15 sep 2012, 12:15

Ik slik tamoxifen en heb bij controle bij de oncoloog gevraagd of het nodig is om bloed te laten prikken om de hormoonspiegel te laten bepalen zodat ik weet dat ik in de overgang zit (ben 46 jaar) het is voor mij ook een soort controle.
Ik wou ook graag een botdichtheidsmeting zodat we een referentie hebben.

Oncoloog vond het geen toegevoede waarde hebben en vond het niet nodig.

Mijn vraag is heeft het inderdaad geen toegevoegde waarde ?

Mvrgroet Elfi

Dees
Beheerder

Re: Bloedprikken hormoonspiegel en maken van botdichtheidsme

Bericht door Dees » zo 16 sep 2012, 08:48

Hoi Elfi,

In de richtlijn Behandeling Mammacarcinoom staat:
Alle patiënten met mammacarcinoom die adjuvante systemische behandeling ondergaan wordt geadviseerd:

•voldoende lichaamsbeweging, met name lopen en vooral voorkomen van immobiliteit, én
•voldoende inname van calcium (1.000 - 1.200 mg dd.),dat wil zeggen naast basisvoeding vier eenheden zuivel of plakken kaas, dan wel suppletie met calciumtabletten.
en verder:
Botdichtheidmeting (BMD) door middel van een DEXA-scan wordt aanbevolen bij:

•niet-traumatische (wervel-)fracturen
•postmenopauzale vrouwen die behandeld worden met aromataseremmers,
•vrouwen na een premature menopauze < 45 jaar.
•vrouwen die tamoxifen gebruiken gedurende de premenopauze
•Bij (combinaties van) andere risicofactoren zoals genoemd in tabel 1
Bron: Richtlijn Mammacarcinoom

Op basis van je 'voortijdige (premature) menopauze' < 45 jaar heb je op een gegeven moment wel een indicatie, maar de vraag is of dat nu al zin heeft.

Er is namelijk alleen op basis van je leeftijd geen reden om aan te nemen dat je al een uitgangspositie had met verminderde botdichtheid. Dat zou echt héél uitzonderlijk zijn. Een referentie gaat je dan alleen laten zien dat je botdichtheid gewoon goed is. Dan kun je net zo goed naar je botdichtheid laten kijken als je tamoxifen 2 jaar geslikt hebt. Als de botdichtheid minder is dan normaal, kun je altijd nog medicijnen gaan slikken.

Hoe lang slik je die tamoxifen al?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Kittekat

Bericht door Kittekat » zo 16 sep 2012, 11:12

Hallo,

Ik had van mijn oncoloog begrepen dat Tamoxifen enigzins beschermend werkt ten opzichte van osteoporose. Dit zei hij naar aanleiding van mijn zorg omdat een zus en mijn moeder osteoporose hebben. Hij wil dan ook pas als ik ga " overstappen" een dexascan laten maken. Ook extra vitamine D hoeft niet van hem.
Overigens ik ben al een jaar of 5 in de overgang, over mijn hormoonspiegel hebben we het nooit gehad.

elfi

Bericht door elfi » ma 17 sep 2012, 11:52

Hoi Dees

ik slik de tamoxifen nu 3 maanden
en ben 46 jaar.

gr elfi

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 17 sep 2012, 13:12

Hoi Elfi, weet je, dan komt er uit het botdichtheidsonderzoek dat je botten sterk zijn. Dat kun je wel met zekerheid zeggen. Je kunt beter een botdichtheidsonderzoek doen als je over 2 jaar switcht naar een aromataseremmer. Tamoxifen schijnt ook een beschermende werking te hebben (hoe dat zit, moet ik nog eens opzoeken).
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “September 2012”