Curcuma

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Curcuma

Berichtdoor Blima- » di 28 aug 2012, 21:49

Vandaag kreeg ik van een lotgenote/ apotheker het advies om Curcumine te gaan gebruiken vanwege het anti-carcinogene effect.
Is er iemand die hier iets meer over kan vertellen?
Dit vond ik op internet hierover:
http://eindtijdnieuws.blogspot.nl/2012/ ... ellen.html

http://www.kanker-actueel.nl/NL/achterg ... heeft.html
Blima-

Re: Curcuma

Berichtdoor Dees » wo 29 aug 2012, 19:03

Er is geen enkele reden om niet lekker veel Indiase curry of kip met kerrie te eten. Of het écht effect heeft op kanker, tja, ik wil dat wel heel graag geloven..... Nu ben ik dól op curry, dus maakt het dan ook niks meer uit...

Mij valt op dat als je informatie vindt over Curcuma ofwel geelwortel dat dat altijd uit de alternatieve hoek komt. Ik heb niet één fatsoenlijke studie gepubliceerd in een gerenommeerd blad kunnen vinden.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Tegen Kanker » do 30 aug 2012, 12:06

Curcumine heeft een anti-kanker effect met het meest directe effect in het darmkanaal. Tegen borstkanker heeft het een effect als immuun stimulerende stof zodat het lichaam beter in staat is om tegen de kankercellen te vechten.

(TEAM: link weggehaald, we willen niet dat er geworven wordt op wat voor manier dan ook)
Tegen Kanker

Berichtdoor P.Stienen » do 30 aug 2012, 16:00

Er bestaan geen complementaire behandelmethoden waarmee goede resultaten worden geboekt bij kanker, dus ook niet bij borstkanker. Wat een gotspe om hier reclame te komen maken! Je moet maar durven.
P.Stienen

Berichtdoor P. Stienen » do 30 aug 2012, 17:35

Tegen Kanker schreef:Curcumine heeft een anti-kanker effect met het meest directe effect in het darmkanaal. Tegen borstkanker heeft het een effect als immuun stimulerende stof zodat het lichaam beter in staat is om tegen de kankercellen te vechten.

(TEAM: link weggehaald, we willen niet dat er geworven wordt op wat voor manier dan ook)

http://www.skepsis.nl/blog/2011/03/vers ... flauwekul/

Versterking van het immuunsysteem is flauwekul

Wat kurkuma betreft:
Kurkuma wordt gebruikt als keukenkruid en het wordt verkocht als voedingssupplement. In dergelijke kleine hoeveelheden is het waarschijnlijk niet schadelijk, hoewel kurkuma wel degelijk bijwerkingen heeft en gevaarlijk kan zijn als het in grote hoeveelheden wordt ingenomen. Om ingezet te kunnen worden ter bestrijding van kanker zijn grotere hoeveelheden nodig, daarom is het belangrijk dat duidelijk is wat de werkzame en kritieke doses zijn en wat daarvan de bijwerkingen zijn. Er kan ook niet gesteld worden dat het gebruik van kurkuma als keukenkruid en/of voedingssupplement kanker kan voorkomen of genezen.

Kurkuma bevat meerdere bestanddelen. De anti-kankerwerking wordt toegeschreven aan het bestanddeel curcumine in kurkuma. Bij onderzoek naar de werking van kurkuma tegen kanker gaat het dan ook vrijwel altijd om curcumine.

Kurkuma kan dus wel degelijk bijwerkingen hebben, ook omdat het kan interfereren met andere stoffen (geneesmiddelen!). Daarom is het niet verstandig om zomaar grote hoeveelheden kurkuma tot je te nemen. Over de benodigde concentratie en hoeveelheid om kanker te bestrijden is immers nog helemaal niets bekend. Daar wordt wel onderzoek naar gedaan.

Ik wil niets afdoen aan het mogelijke belang van kurkuma - ofwel curcumine - als mogelijk middel tegen kanker. Maar om precies te weten wat de stof doet tegen welke vormen van kanker, in welke hoeveelheden het dan gebruikt moet worden en hoe lang het gebruikt moet worden, daarvoor moet nu juist onderzoek gedaan worden. Het moet dan ook beschikbaar zijn in chemisch zuivere vorm, zodat precies het effect gemeten kan worden en de juiste dosering bepaald kan worden.

Er zijn aanwijzingen dat het eten van kurkuma mogelijk de kans op het krijgen van kanker kan verlagen. Er is echter nog niets bekend over de hoeveelheden die je dan zou moeten eten, evenmin als in welke mate het de kans op kanker verlaagt. De stelling dat het eten van kurkuma kanker voorkomt of kan genezen vind ik daarom in elk geval prematuur.

Mocht blijken dat het werkzame bestanddeel in kurkuma inderdaad effectief is tegen kanker en alle goedkeuringsprocedures heeft doorlopen, dan zal het worden toegevoegd aan het beschikbare arsenaal van chemotherapie en ter beschikking komen van kankerpatiënten.
P. Stienen

Keer terug naar Augustus 2012