Compensatie of subsidie na eerste ziektejaar?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Knikkers

Compensatie of subsidie na eerste ziektejaar?

Bericht door Knikkers » zo 26 aug 2012, 21:55

Na mijn eerste ziektejaar wordt ik met 30% gekort op mijn salaris. Wanneer ik dit aan mensen vertel, krijg ik vaak dezelfde reactie. Namelijk de vraag of er een compensatie-/ subsidieregeling is om deze inkomensachteruitgang op te vangen? Ik heb er nog nooit iets over gelezen, maar misschien weet iemand hier iets?

Dees
Beheerder

Re: Compensatie of subsidie na eerste ziektejaar?

Bericht door Dees » zo 26 aug 2012, 22:04

Nee, die is er niet. Het is bedoeld om mensen te stimuleren zo snel mogelijk weer aan het werk te gaan.

Soms besluit je werkgever om niet te korten of er is een verzekering afgesloten om achteruitgang in inkomen te compenseren. Als je inkomen echt onder een bepaalde grens komt, dan heb je wel weer recht op zorgtoeslag, huursubsidie etc.

Overigens, als je weer gedeeltelijk aan het werk gaat, krijg je elk gewerkt uur wel weer volledig betaald.

Waar sta je mbt de behandelingen? Heb je een reintegratieplan? Als het even kan, dan is terug naar de baan die je had, wel het meeste aan te raden.
Dat plan maken moet je doen samen met je werkgever. We kunnen je daar nog veel tips over geven. In overleg met je werkgever kan je baan overigens best aangepast worden hoor. Er wordt zowel van werkgever als van werknemer een inspanning verwacht.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Sanne
Beheerder

Bericht door Sanne » zo 26 aug 2012, 23:12

Wettelijk moet je werkgever 70% van je loon doorbetalen.
Meer is CAO-afhankelijk of afhankelijk van de mate van reïntegratie die al is gerealiseerd.
Als je alweer aardig op weg bent naar (volledige) werkhervatting, dan kan de korting niet worden toegepast.
Zoals Dees zegt; alle uren die je werkt horen volledig te worden bezoldigd...
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.

Knikkers

Bericht door Knikkers » zo 26 aug 2012, 23:18

Mijn reïntegratie loopt volgens plan. Om de twee à drie weken werk ik een uur per dag langer, dus zie ik mijn salaris per maand ook steeds weer wat toenemen. Ik keer volledig terug in mijn eigen functie. Het is gewoon balen dat je na een jaar van behandeling en revalidatie financieel zo gestraft wordt. Het lijkt zo onrechtvaardig. En omdat mijn omgeving steeds reageert met: ,is daar dan geen subsidie voor?'. Dan ga je bijna geloven dat er toch iets moet zijn. Maar nee, het is gewoon dikke vette pech op alle fronten als je borstkanker krijgt :cry: . Bedankt Dees en Sanne voor de snelle respons weer!

Gesloten

Terug naar “Augustus 2012”