Hoelang blijft een borst warmer na bestraling?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Hoelang blijft een borst warmer na bestraling?

Berichtdoor Kittekat2 » do 23 aug 2012, 09:40

Hallo,

Hoe lang blijft mijn borst langer warm na de bestraling?
Ik voel nog steeds een duidelijk verschil in temperatuur, mijn laaste bestraling was half januari 2012.
Bij het starten van de Tamoxifen, voelde ik mijn litteken, borstsparend geopereerd, en ik dacht te voelen dat mijn borst toen wat warmer werd. Ook tijdens de afgelopen warme dagen voelt zij warmer aan.

Kittekat.
Kittekat2

Re: Hoelang blijft een borst warmer na bestraling?

Berichtdoor Dees » do 23 aug 2012, 19:09

Goh, daar weet ik geen antwoord op. Ik weet wel dat de bestralingen vrij lang door kunnen werken. Het verbaast me niet dat dat zo is op het borstweefsel. Het geldt in ieder geval ook voor je oksel, schouder, ribben etc...
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Sanne » vr 24 aug 2012, 07:53

Bestraling brengt een hoop hitte in je lijf.
Ik had tijdens de bestralingen altijd het gevoel of ik in een magnetron lag en de cellen voelde koken.
Dat koken is onzin, schijnt, maar er gebeurt natuurlijk echt wel wat.

Het maakt een hoop cellen kapot en die moeten ook nog allemaal worden opgeruimd. Dat kost tijd.
Dat doet je immuunsysteem en je lymfesysteem. Activiteit geeft warmte.
Zie het als een soort ontstekingsreactie; ook dan is je auto-immuunsysteem cellen aan het opruimen.
Daarnaast is er gewoon schade gedaan aan weefsels en als die weefsels geprikkeld worden door activiteiten geven ze ook een reactie.
Ook kan het zijn dat er een oedeemreactie is in het weefsel in je borst (vocht kan niet goed weg door de beschadigingen) en dat geeft stuwing.
Ook stuwing geeft een warmte-sensatie...

Ikzelf heb nog ruim een jaar "hitte" gevoeld in mijn lijf, vooral als ik me had ingespannen ofzo.
Ik ben zelfs tijdens mijn bestralingen verslaafd geraakt aan pittig eten (sambal manis!) omdat het leek alsof dat de hitte verminderde.
Kan allemaal inbeelding zijn, natuurlijk, want wie vindt Thais eten nou níet lekker?

Maak je in ieder geval geen zorgen over ontstekingen of andere enge dingen, het zal een combi zijn van bovenstaande.
Je zou kunnen proberen met hele lichte verplaatsingkjes je huid maximaal een centimetertje lichtjes te verschuiven.
Dat doe je - zonder druk - met twee vingers. Dat is zelfdrainage, die de hitte kan verlichten.
Als dat helpt dan zou het kunnen zijn dat er oedeem zit in je borst (kan ook als je verder helemaal geen klachten hebt van arm of vingers).
Als je echt hinder hebt van de warmte van je borst dan zou een fysiotherapeut met lymfedrainage verlichting kunnen geven.
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Kittekat » vr 24 aug 2012, 14:08

Hallo Sanne en Dees,

Dat gevoel van koken herken ik, nu heb ik meer het gevoel dat alles aan het nasudderen is, zoals vroeger het eten dat mijn oma in de hooikist zette. Dat herstellen energie kost merk ik ook en dat is logisch. Het opnieuw leren kennen van je lichaam is een soort speurtocht en ik wil gewoon graag het naadje van de kous weten.

Ik heb lymfetherapie en dat gaat goed, we zijn op het punt gekomen dat we net als goudlokje, aan het zoeken zijn naar precies goed. En omdat ik met de thermische camera foto's van mijn borsten heb gemaakt, het warmte verschil is duidelijk te zien, de boostplek is zelfs te herkennen, was ik gewoon nieuwsgierig hoelang dit zo blijft.

Goh ik eet op het moment juist veel koud eten, salades enzo, omdat tijdens het eten mijn temperatuur sowieso al stijgt! De pot sambal heb ik al in geen maanden meer aangeraakt.
Kittekat

Berichtdoor Sanne » zo 26 aug 2012, 23:18

Heet eten helpt soms juíst om warmte kwijt te raken... je gaat zweten...
Lijkt contrair maar je zou het eens kunnen proberen.
Ik vind het wel een briljant idee om met een thermische camera een foto te maken.
Lijkt me een tamelijk óbjectief bewijs dat er wel degelijk "hitte" is.
En interessante vraag is dan of koelen zou kunnen helpen? Best een onderzoek waard...
Sambal en coldpacks...?
Groet, Sanne
Verpleegkundige en Bestuurskundige. Werkzaam als strategisch adviseur bij een zorgverzekeraar en expert op innovaties in de zorg. Kennis van zorgaanspraken in de zorgverzekering, vergoedingen en (on)mogelijkheden en daarbij kritische ervaringsdeskundige met borstkanker in 2007, 2011 en 2012.
Sanne
Beheerder

Berichtdoor Dees » ma 27 aug 2012, 07:30

Oh, een thermische foto, wat geweldig....... Kittekat, kun je daar een serie van maken, elke maand een thermische foto? Ik ben nl heel erg benieuwd wanneer die hitte minder wordt. Kun je er misschien één hier plaatsen? Ik ben nl héél erg benieuwd.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Kittekat » wo 29 aug 2012, 09:23

Hallo Dees,

Ik heb het even in de groep ( mijn kinderen) gegooid. Ze vinden dat ze al meer over mijn borsten weten dan ze ooit hadden willen weten en de gedachte dat er foto's op internet te vinden zijn vonden ze bagger.
Het is vergelijkbaar met een echofoto van bijna 30 jaar geleden, als je weet waar je op moet letten dan zie je het. Voor ons helpt het om zoiets ongrijpbaars als bestraling en de daarbij behorende restverschijnselen iets grijpbaarder te maken.
Want het blijft nog even worstelen met het idee dat kanker wel een naam heeft, maar geen gezicht.
Ik geloof dat het een pb heet als ik iets naar je persoonlijk stuur?

Groet kittekat
Kittekat

Berichtdoor marge » do 30 aug 2012, 13:27

Heb het zelfde ervaren. Mijn bestralingen zijn eind februari afgerond. Toe ik eind maart bij de chirurg op controle was merkte hij op dat het temperatuurverschil al heel veel minder was. Heb er mu dan ook geen last meer van.
marge

Keer terug naar Augustus 2012