gaatje in hechting na borstreconstructie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

gaatje in hechting na borstreconstructie

Berichtdoor vando » ma 13 aug 2012, 11:40

Na borstverwijdering en reconstructie (plaatsen van siliconen prothese) tijdens één operatie heb ik het volgende probleem:
Er ontstond een gaatje in de hechting waardoor wondvocht uit de borst liep. Daarom is deze borst opnieuw geopereerd waarbij er een nieuw snijvlak is gemaakt en hechtingen zijn geplaatst. Na 3 weken zit er wederom een gaatje van 1,5 mm doorsnede, waardoor opnieuw wondvocht ontsnapt. Er is op deze manier een opening rechtstreeks naar de prothese en dit is gevaarlijk omdat infectiegevaar dreigt. Daarom slik ik antibioticum.
Mogelijk volgt een nieuwe operatie. Dit zou dan de vierde operatie zijn in acht weken (doordat de andere borst ook nog is geopereerd/geamputeerd).

Is iemand bekend met het herstel/dichten van dit gaatje op een andere manier dan een operatie?
NB de huid is flinterdun en gevoelig voor pleisters!
vando

Re: gaatje in hechting na borstreconstructie

Berichtdoor Dees » ma 13 aug 2012, 12:24

Ik ga even navragen wat de artsen ervan zeggen.

Zelf moet ik erg aan siliconenpleisters denken. Die kun je op de wond plakken en pas eens in de paar dagen vervangen. Je sluit de wond daardoor nagenoeg af van infectiegevaar. De genezing moet nl van binnenuit komen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor ritz » zo 19 aug 2012, 22:48

Beste Vando,

Ik ben hier op de site omdat ik hetzelfde probleem heb. 4 mei operatie. Amputatie en directe reconstructie met expanders. Veel complicaties. Mijn wonden willen maar niet dicht. ook opnieuw geopereerd, rechts is zelfs de expander verwijderd om de hele wond open ging. Nu is rechts na drie weken nog niet helemaal dicht, komt nog wondvocht uit en links is boven de hechting gewoon weer een gaatje gekomen waar wondvocht uit blijft komen. Ik word er moedeloos van. Ik vraag mij af hoe lang het mag duren en of er iets aan te doen is. Mijn pc zegt geduld te hebben..
ritz

Berichtdoor vando » ma 20 aug 2012, 11:42

Ik heb vorige week opnieuw een ingreep gehad. Wel op de OK maar zonder narcose, verdoving en na afloop geen drain. De plast chirurg heeft een nieuwe snede gemaakt en opnieuw gehecht (12 hechtingen). Deze optie hadden we zelf verzonnen en de arts vond het een goed plan, mits er voldoende huid zou zijn om te hechten.
Ik was na een paar uur weer thuis en het heeft mij lichamelijk niet vermoeid.
Nu komt er ieder dag wel ergens tussen een hechting door een druppeltje bloed en/of wondvocht. Dus ik vrees het ergste.
De volgende optie is een nieuwe operatie waarbij de prothese vervangen wordt door een andere die 100 gr lichter is.
Een volgende optie is het plaatsen van een tissue expander.

Gezien de reactie van Ritz is een goede afloop niet gegarandeerd. Heel vervelend voor je.

Ik heb nog van niemand een goed, beter plan gehoord.
vando

Berichtdoor Dees » ma 20 aug 2012, 17:51

(ik heb de vraag uitgezet, maar nog geen antwoord)
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor mulant » zo 26 aug 2012, 10:03

Hallo,

Allereerst mijn complimenten voor dit informatieve forum!!!

Ook ik had na een operatie waar ik een nieuwe prothese in mijn borst kreeg, de bk kant, last van ‘gaten’ in het litteken. Dit werd enkele keren poliklinisch en 2 maal onder algehele narcose gedicht maar mocht niet baten… Ik kon op een gegeven moment mijn prothese zien zitten. Ben maanden aan de ab geweest en dagelijks 2 tot 3 keer gespoeld (met de douchekop erop).

Ik was het op een gegeven moment zo zat, mijn eigen PC was net die week weer op vakantie en ben ik naar een ander ziekenhuis gegaan voor een second opinion. Daar kreeg ik als advies mee dat zij een reconstructie wilden gaan toepassen met de rugspiermethode. Dit vond ik te rigoureus, omdat ik een borstsparende.. operatie gehad heb en voor mijn gevoel moet er eerst iets anders geprobeerd worden.

Ik heb gewacht tot mijn eigen pc weer terug was van vakantie en om een lang verhaal kort te houden:

Zij heeft de Limberg flap bij mij toegepast, en mijn borst is weer PRACHTIG en dicht en konden wij beginnen met Lipofilling. Nu bijna 2 jaar verder ben ik 3 keer lipofilling verder en helemaal gelukkig met mijn borsten.

Zoals de eerste tekening is heeft mijn PC bij mij toegepast.

http://www.medscape.com/content/2004/00 ... 9_fig.html
mulant

Keer terug naar Augustus 2012