preventieve borstreconstructie

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

preventieve borstreconstructie

Berichtdoor Dreetje » zo 05 aug 2012, 18:10

Ik heb even een vraagje, ik ga mn linkerborst preventief laten verwijderen dit gaat 13 augustus gebeuren. Ik was bij mn pc (plastisch chrirurg) ik ging uit van directe plaatsing van de juiste prothese dus niet met expander. Dit heb ik wel gehad bij mn geamputeerde borst. Nu word ik huid-en tepelsparend geopereerd en dus direct de prothese. Hier was nog twijfel over wel of niet met expander. het is zo dat ze onder de 500cc direct prothese plaatsen onder borstspier en boven 500 eerst expander. Dit heeft te maken dat de prothese in een openwond gelegd wordt hoe meer cc hoe zwaarder de prothese hoe meer irritatie van de wond, de expander zouden ze er leeg inplaatsen en later beginnen met opvullen. Nu is mijn prothese rechts 495 cc dus komt er aan de andere kant natuurlijk hetzelfde formaat. :grin: Dit is net geen 500. Dus we gaan het proberen. Nou is mijn vraag is dit wijsheid? of toch eerst met expander. Ik heb de afgelopen 3 jaar al 4 operaties gehad ik vind het wel genoeg en wil eigenlijk niet voor die expander gaan. Mijn pc zegt we gaan het gewoon proberen, en 6 weken echt niets doen linker arm ontzien want bij iedere beweging verschuif die prothese iets en dat kan irritatie geven.
Heeft iemand ervaring met direct plaatsing van prothese onder de borstspier en hoeveel cc was dat dan?
Graag hoor ik wat reacties.
Alvast bedankt.
Dreetje

Re: preventieve borstreconstructie

Berichtdoor Margot » di 07 aug 2012, 19:01

Voor andere lezers ook hier mijn ervaring.

Ik heb op 16 november 2011 een preventieve amputatie van mijn rechterborst gehad met een directe reconstructie waarbij een prothese van ik geloof 450 cc is geplaatst. De tepel is niet behouden. Achteraf bleek preventief niet zo preventief te zijn en is mijn oksel en borst 16 keer bestraald. Ik moest zes weken zeer rustig aan doen (tijdens operatie is links namelijk ook nog een expander geplaatst, deze borst was al eerder bestraald en ivm een recidief geamputeerd) en zes weken in strandstoelhouding slapen. Tot op heden heb ik eigenlijk nergens last van. Ik doe nog wel regelmatig oefeningen om de schouder soepel te houden en dat heeft resultaat.

Succes!

Groet Margot
Margot

Berichtdoor Hanne1961 » za 11 aug 2012, 21:03

Hallo Dreetje,

Vorig jaar mei heb ik een borstamputatie met een directe reconstructie, waarbij huidsparend geopereerd werd, gehad. Daarbij werd een expander onder de borstspier geplaatst die totaal gevuld werd tot 350 cc. Dit gebeurde 2 weken na de ok. Elke week 50 cc.
Deze expander is in oktober van het vorig jaar vervangen door een prothese.
Ik had ook gevraagd voor het direct plaatsen van een prothese, maar daar was zelfs mijn B-cup te groot voor. De borstspier moest eerst voldoende opgerekt worden.
De eerste 6 weken na de operatie waren erg pijnlijk, omdat de expander opgevouwen onder de borstspier zat en bij elke beweging pijnlijk bewoog tegen de binnenkant. Pas toen deze geheel gevuld was verdween de pijn. Daarna werd alles 3 maandan met rust gelaten en daarna volgde de laatste operatie.
Ik kan mij voorstellen dat een volume van 500 cc erg veel is om onder een borstspier te plaatsen.
Veel Succes Hanne
Hanne1961

Berichtdoor @plastischirurg » zo 12 aug 2012, 10:46

In antwoord op deze vraag kan ik zeggen dat het direct plaatsen van een implantaat van 500cc afhankelijk is van ieders persoonlijke situatie, maar zeker niet onmogelijk.
Als er voldoende huid overblijft en je geen klein onderdeurtje bent kan het wel lukken zo'n grote maat implantaat onder de spier te plaatsen.

Je plastisch chirurg is opgeleid om dergelijke keuzes samen met jou te maken. Wanneer je PC het aandurft om direct een 500cc te plaatsen, dan zou het in jouw situatie dus een haalbare kaart moeten zijn. Vertrouw maar op je PC, die doet meestal niet iets waar ie geen vertrouwen in heeft.

Heel veel succes!
@plastischirurg

Berichtdoor Dreetje » wo 22 aug 2012, 13:19

Bedankt voor de reacties, het is inderdaad gebeurt met direct een prothese van 495 cc tot nu toe gaat het goed, moet 6 weken rustig aan doen.
Dreetje

Keer terug naar Augustus 2012