Controle mammografie na borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Controle mammografie na borstkanker

Berichtdoor Ina 52 » do 02 aug 2012, 16:36

Ik krijg na borstkanker te hebben gehad elk jaar en mammagrafie in het ziekenhuis, heeft dit dan nog wel nut aangezien een tumor ook vaak niet wordt gezien bij de screening.
Ina 52

Re: Controle mammografie na borstkanker

Berichtdoor Dees » do 02 aug 2012, 17:28

De reden waarom je na borstkanker een jaarlijkse mammografie krijgt, is om te kijken of de borstkanker eventueel terug is gekomen in de geopereerde borst of dat er opnieuw borstkanker is ontstaan in de andere borst.

Hoe jonger je was ten tijde van de diagnose, hoe groter het risico dat de borstkanker na een borstsparende operatie terugkomt. Ook de grootte speelt een rol. Na DCIS komt er eigenlijk geen recidief (dat borstkanker terugkomt in je geopereerde borst) voor. Bij patiƫnten met een redelijk kleine tumor (stadium I-II) is het risico ongeveer 1 tot 5%. De kans op het ontstaan van borstkanker in je andere borst varieert in de hele groep patiƫnten van 4 tot 8 per 1.000 vrouwen per jaar (0,4-0,8%).

Bron: Richtlijn behandeling Mammacarcinoom

Wat je het meest bedreigt na borstkanker is niet zozeer het krijgen van een lokaal recidief of borstkanker in je andere borst, maar het krijgen van uitzaaiingen in longen, lever, botten of hersenen, dat betekent namelijk dat je nog wel behandeld kunt worden maar dat je niet meer beter wordt.

De vraag is of het voordelen heeft om een mammografie te laten maken.

Als je je borsten kent en je meldt je als er rare dingen zijn is dat waarschijnlijk vroeg genoeg om een eventuele tumor op te sporen. Als je zelf een keer de pineut bent geweest en borstkanker hebt gehad, voelt dat alleen heel anders, dus kan ik me voorstellen dat controle met mammografie ook wel een geruststelling kan zijn. Neemt niet weg dat je je eigen borsten moet kennen en je moet melden als er gedurende een paar weken iets raars (een knobbel, een streng, een ingetrokken tepel, bruin/bloederig tepelvocht, een borstontsteking, schilfers op de tepels) te bemerken is.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Controle mammografie na borstkanker

Berichtdoor Ina52 » za 25 aug 2012, 03:21

Dank je voor het duidelijke antwoord, de mammografie is voor mij niet echt een gerustelling maar zeer pijnlijk gezien het littekenweefsel.
Ik heb een ductaal invasieve tumor gehad gradatie 3 dus sneldelend en zelf ontdekt omdat ik nog niet oud genoeg was voor het bevolkingsonderzoek.
Ik maak me ook meer ongerust over uitzaaiingen dan over een nieuwe tumor.
Ik zal de kwestie met de mammografie de volgende keer aan de oncoloog voorleggen en de voor en nadelen op een rij zetten.

Laatst gebumpt door Anonymous op za 25 aug 2012, 03:21
Ina52

Keer terug naar Augustus 2012