bepalen hormoongevoeligheid uitzaaiingen botten

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Willemijn

bepalen hormoongevoeligheid uitzaaiingen botten

Bericht door Willemijn » di 15 dec 2020, 11:07

Hallo Dees, dit keer geen vraag voor mijzelf maar voor een goede kennis van mij. Ik weet dat ik in dit forum een keer heb gelezen dat een vraag werd gesteld over het onderzoeken van hormoongevoeligheid van een uitzaaiing in het bot. De vraagstelster van destijds had de botboring voor het biopt als erg vervelend ervaren. ik meende dat jij aangaf in jouw reactie dat mogelijk eerst de hormoongevoeligheid kan worden bepaald door anti-hormoontherapie in te zetten en kijken welk effect dit heeft op de uitzaaiing. Hiermee zou de botboring niet nodig zijn. Ik kan echter nergens de vraag en antwoord in dit forum terugvinden. Maar heb ik het zo goed onthouden?
Verder gewoon een vraag uit nieuwsgierigheid. Ikzelf had een aantal jaren geleden een lobulaire tumor, graad 3 en kreeg 3x FEC en 3 x Taxol telkens om de 3 weken.
Nu hoor ik om mij heen telkens dat vrouwen met (lobulaire) tumoren andere series krijgen, 12 x elke week en later weer een andere serie. Zijn de inzichten van chemo veranderd de laatste jaren?

Groeten Willemijn.

Dees
Beheerder

Re: bepalen hormoongevoeligheid uitzaaiingen botten

Bericht door Dees » do 28 jan 2021, 14:01

Hoi Willemijn, ik had al veel eerder moeten antwoorden. Ik weet het mbt hormoontherapie en botuitzaaiingen niet meer. Ik weet wel dat als je het echt niet meer weet het altijd het proberen waard is.

De chemo die nu gegeven wordt is vaak 4xAC en daarna 12 x Taxol. Het is niet beter maar wordt vooral beter verdragen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”