Preventieve eierstokverwijdering bij brca1 mutatie en na borstkanker

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Feetje

Preventieve eierstokverwijdering bij brca1 mutatie en na borstkanker

Bericht door Feetje » do 16 sep 2021, 09:35

Hoi,

Ik heb een vraag betreffende preventieve eierstokverwijdering. Ik heb in 2016 borstkanker gehad en ben daarvoor behandeld. Ik ben drager van een brca1-mutatie maar ivm kinderwens heb ik toen nog niet mijn eiderstokken preventief laten verwijderen. Inmiddels is mijn dochter vier maanden en ben ik er klaar voor om mijn eierstokken te laten verwijderen. Ik ben zelf inmiddels ook 39. Ik ben niet meer onder controle en mijn behandeling heeft in verschillende ziekenhuizen plaatsgevonden. Kunnen jullie advies geven in welk ziekenhuis ik het beste terecht kan hiervoor? Waar ook goed advies gegeven kan worden over eventueel wel/niet hormonen gebruiken of anderszins opties om overgangsklachten te verminderen?
Ik ben in het verleden eenmaal oriënterend bij een gynaecoloog geweest hiervoor maar die zag het mijns inziens als ‘hup die eierstokken eruit en klaar’, dat gaf niet veel vertrouwen.

Groet,
Feetje

Dees
Beheerder

Re: Preventieve eierstokverwijdering bij brca1 mutatie en na borstkanker

Bericht door Dees » do 16 sep 2021, 14:45

Hoi Feetje,
Gefeliciteerd met de geboorte van je dochter ! Wat een zegen he, vijf jaar na borstkanker. Het verwijderen van de eierstokken en eileiders kan in principe iedere gynaecoloog. Zoeken naar de juiste combinatie hormoonvervangers kan een heel gedoe zijn, maar....... je hebt in 2016 borstkanker gehad.

Vrouwen met borstkanker in de voorgeschiedenis wordt geadviseerd om géén hormoonvervangers te gebruiken. Er is géén enkel bewijs dat het veilig kan na borstkanker.

Toch zijn er omstandigheden, bijvoorbeeld als je hevige klachten hebt, waardoor het best te bespreken is.

Na hormoongevoelige borstkanker zijn hormoonvervangers in principe NOOIT een optie. Hormoongevoelige borstkanker kan zelfs na 15 of 20 jaar nog uitzaaien en hormonen kunnen die uitzaaiingen 'voeden'. Het kan natuurlijk best zijn dat je kwaliteit van leven zó slecht is dat je bereid bent een risico te nemen. Dat bespreek je dan met je arts.

Na Her2Neu+ en/of hormoonongevoelige borstkanker is er óók geen bewijs dat het veilig kan. Er zijn kleine aanwijzingen dat ook bij triple negatieve borstkanker de overlevingskansen beter zijn als vrouwen de eerste jaren in de overgang blijven en dus geen oestrogeen of progesteron maken. Er zijn ook aanwijzingen dat hormoonvervangers na triple negatieve borstkanker zorgen voor een slechtere prognose. In principe is het advies dus: Doe het NIET.

Maar...... als je diagnose al een tijd geleden is (langer dan vijf of zeven jaar), dan zou je het wellicht best kunnen overwegen, als je enorme klachten hebt van de overgang. Ook daar geldt dat het best zo kan zijn dat je kwaliteit van leven zó slecht is dat je bereid bent een risico te nemen. Dat bespreek je dan met je arts.

Op ons congres in 2016 vertelde gynaecoloog Cor de Kroon over eierstokverwijdering en hormoonvervangers. Hier kun je zijn presentatie zien.

Kun je hier iets mee?

We hebben een besloten Facebookgroep met vrouwen die erfelijke aanleg voor borst- en eierstokkanker hebben. Je bent van harte welkom om je aan te sluiten. Daar kun je ervaringen van anderen horen. Hier vind je die groep.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Feetje

Re: Preventieve eierstokverwijdering bij brca1 mutatie en na borstkanker

Bericht door Feetje » zo 26 sep 2021, 16:16

Beste Dees,
Dank voor je reactie, hier kan ik zeker wat mee!
Hartelijke groet,
Feetje

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”