Tumormarkers

Moderators: Angela, Superuser, Team, Sanne

Hanneke

Tumormarkers

Bericht door Hanneke » wo 01 sep 2021, 05:14

Hallo,

Is het mogelijk om na alle behandelingen mijn tumormarkers te laten controleren?
Ik heb type her2neu + gehad, waarvoor chemo/immuno, operatie, bestraling en start nu met de hormoon tabletten. Daarnaast heb ik besloten om 2 maanden even uitstel te krijgen om door te gaan met chemo ( dit was n advies, om ter extra preventie nog 14 kuren te ondergaan). Omdat ik op dit moment ook wat complicaties ervaar met mijn tissue expander.
Maar ik begreep dat er een mogelijkheid is om tumormarkers te laten checken in je bloed? Of heeft iemand dezelfde situatie ongeveer gehad?

Dit zou mij gerust kunnen stellen, aangezien ik ook geen mri scan kan doen ivm de tissue expander.

Dankjewel alvast voor je reactie.

Dees
Beheerder

Re: Tumormarkers

Bericht door Dees » ma 06 sep 2021, 19:14

Hoi Hanneke,
Ik snap heel goed dat je een soort van duidelijkheid wilt over hoe het verder gaat, of de kanker weg is etc. Helaas zijn tumormarkers daar geen goede maat voor. Ze kunnen verhoogd zijn terwijl er niks aan de hand is en ze kunnen normaal zijn als er wel uitzaaiingen op afstand zijn. Ze worden dus in principe niet geprikt.

Als iemand eenmaal uitzaaiingen heeft (en weet niet meer beter te worden), dan kijken ze wel of de tumormarkers actief reageren op meer of minder ziekte. Dan kun je daar wel een beetje aan zien of het beter of slechter gaat met de aanwezige kanker. Toch zeggen alle oncologen ook dat het met name belangrijk is hoe de patiënt zich voelt en dat dat meer zelf dan tumormarkers.

Die 14 keer, bedoel je daar mee dat je nog 14 keer trastuzumab krijgt? Dat is geen chemo maar immunotherapie. Of bedoel je dat er na chemo nog restkanker was en dat ze je daarom geadviseerd hebben om nog extra kuren te doen (en dat zijn dan waarschijnlijk pillen capecitabine)?

Dat leren dealen met de angst en onzekerheid, dat is nog een hele klus. Helaas helpen scans daar niet bij. Hier heb ik uitgelegd waarom er niet actief naar uitzaaiingen gezocht wordt als er geen reden voor is.

Over angst heb ik eens een presentatie gehouden. Misschien heb je er iets aan. Hier kun je hem vinden.

Kun je hier iets mee? Ik wil je heel veel sterkte wensen !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Monalisa

Re: Tumormarkers

Bericht door Monalisa » ma 13 sep 2021, 16:41

Ik heb geen aanvulling op het onderwerp. Maar wat een mooie presentatie, Dees.

Plaats reactie

Terug naar “Stel je vraag HIER”