Wel of geen hormoontherapie?

Moderators: Team, Sanne, Angela, Superuser

Avena

Wel of geen hormoontherapie?

Bericht door Avena » vr 24 jul 2020, 18:53

Hallo, wat fijn dat dit forum er is! Ik sta nog helemaal aan het begin (voor de operatie) en merk dat ik vooral de afweging wel of geen hormoontherapie (en welke) erg lastig vind.

Diagnose:
Invasief ductaal carcinoom, tumor van 20 mm, hormoongevoelig (100% op oestrogeen en 100% op progesteron), HER-negatief, geen uitzaaiingen gevonden in lymfeklieren op basis van echo en MRI. Ik ben 46 jaar en vermoedelijk al in de overgang (moet nog uitgezocht worden). De precieze tumorgraad ken ik (nog) niet, maar volgens de arts heb ik een weinig agressieve vorm.

Behandelplan:
- Borstbesparende operatie waarbij ook 1-3 lymfeklieren verwijderd worden ter check
- 10/15 bestralingen
- hormoontherapie (tamoxifen)

De breastpredict geeft (voor zover ik hem nu kan invullen) 1-3% kansvermindering op overlijden met hormoontherapie. Ik schrik een beetje van alle bijwerkingen van hormoontherapie, mede op basis van dit artikel:
https://kanker-actueel.nl/hormoontherap ... anger.html

Van de andere kant is mijn arts sterk overtuigd van het nut van hormoontherapie, omdat mijn tumor zo extreem op hormonen reageert.

Ik ben op zoek naar meer informatie om een afgewogen keus te kunnen maken. Wat ik me ook afvraag: kun je hormoontherapie afbreken als je er veel last van hebt? En verdwijnen de bijwerkingen dan weer?

Dees
Beheerder

Re: Wel of geen hormoontherapie?

Bericht door Dees » wo 29 jul 2020, 21:42

Beste Avena,
Als je alle bijwerkingen en klachten leest, kun je erg schrikken, maar de mensen die het goed of behoorlijk goed verdragen hoor je weinig. Ik denk dat het altijd wijs is om het te proberen. Elk half jaar slikken is meegenomen en stoppen kan altijd nog. Why not? Kanker-actueel vind ik geen betrouwbare site, maar Predict Plus kan ik zo voor je invullen, maar dan heb ik wel meer gegevens nodig. Je kunt het verslag van de patholoog opvragen.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2020”