Vragen over hormoongevoelige borstkanker

Moderators: Sanne, Team, Superuser, Angela

Borstkankeractie

Vragen over hormoongevoelige borstkanker

Bericht door Borstkankeractie » ma 08 jul 2019, 09:57

Via Persoonlijk bericht:
Beste Dees, Ik kon de vraag niet op algemeen invullen daarom maar prive bericht. Maar dat was niet de bedoeling.Er zijn misschien meer vrouwen met deze vraag.

Ik ben 61 jaar, goed gezond.., en 3 maanden geleden is er via de screening een tumor ontdekt in de linker borst. Op 3 uur 8 cm van de tepel. Mammadensiteit A
echo liet 0.5 mm uitwijzen .

Het Biopt liet invasief ductaal carcinoom NST zien gr 1 en Dcis graad 2.

Operatie 1
Ik ben geopereerd en daar kwam grotere tumor uit invasief ductaal carcinoom NST 1.4 mm en een Dsis van 0.3 mm. stervormig invasieve tumor met uitlopers van invasief carcinoom.

Geen metastasen of geisoleerde tumorcellen in Schildwachtklier.
oestrogeen receptor 100% positief
progresteron receptor 90% positief
Her2 status negatief

Tweede operatie.
Omdat de snijranden nog niet schoon waren heb ik omdat ik dat zelf ook wilde een tweede operatie gehad, daar vond men geen rest (in situ)
Ook niet in de zekerheidshalve verrichte immuunhistochemische kleuringen met oestrogeen, cam5.2 en cytokeratine 14 ook enkele blokjes.
Wel in coup 24 focaal atypische ductale hyperplasie (cytokeratine 14 negatief) aangetroffen.

In de resultaats bespreking met de arts werd bestraling voorgesteld en geen hormoon therapie.

Ik heb paar vragen, ik zag een graad 2 vermelding in het pathologisch verslag over de Dcis, in het biopt stond graad 2 maar later daar niets meer over gelezen in het pathologisch verslag na de operatie. Gaat dat altijd zo ?Heeft dat nog invloed op de behandeling ?

En geen hormoontheapie is dat verstandig? Mijn ene oma is rond haar 50 aan borstkanker overleden mijn andere op 72. Mijn moeder en haar zus geen borstkanker tot op heden.

Atypische ductale hyperplasie die in het weefsel is gevonden na de tweede operatie , duidt deze op meer eventuele plaatsen in de borst ?

Alvast bedankt voor de antwoorden.

Dees
Beheerder

Re: Vragen over hormoongevoelige borstkanker

Bericht door Dees » ma 08 jul 2019, 17:45

Hoi, ik antwoord even tussen de regels door.
Ik ben 61 jaar, goed gezond.., en 3 maanden geleden is er via de screening een tumor ontdekt in de linker borst. Op 3 uur 8 cm van de tepel. Mammadensiteit A echo liet 0.5 mm uitwijzen .
Misschien is het goed om je een beetje in te lezen in de wereldwijde controverse over de borstkankerscreening. Daar moet ik bij je casus vooral aan denken. De vraag is, wat was er gebeurd als je niet naar die screening was gegaan? De kans dat je dan dood zou zijn gegaan aan borstkanker is nog steeds heel klein. Dit is een heel toegankelijk artikel. Ik heb er eerder dit en dit over geschreven. Ik noem dit niet om je tegen de haren te strijken, hoor, maar om je wellicht wat achtergrond te geven.
In de resultaats bespreking met de arts werd bestraling voorgesteld en geen hormoon therapie.
Ik heb je gegevens ingevuld bij Predict Plus. Normaal gesproken gebruik ik Adjuvant Online om risico's en voordelen van behandeling te berekenen, maar Adjuvant Online is nog steeds niet bereikbaar.
Afbeelding

Adjuvant Online en Predict Plus zijn online programma's gebaseerd op grote groepen patiënten. Ze geven een prognose en een prognose geldt altijd voor een grote groep en uiteindelijk niks voor jou als individu. Voor jou als individu zijn er maar twee uitkomsten, namelijk je hebt mazzel en overleeft of je hebt pech en overleeft niet.

Van de vrouwen van jouw leeftijd en met de kenmerken van jouw tumor, daarvan zijn na 15 jaar van de 100 nog 79 in leven als ze alleen geopereerd en/of bestraald worden. Voor die 79 heeft hormoontherapie geen toegevoegde waarde. Hormoontherapie zorgt ervoor dat er na 15 jaar nog 1 extra in leven is. 3 zijn na 15 jaar overleden aan borstkanker en 17 zijn overleden door een andere doodsoorzaak.

Op basis daarvan besluiten ze, heel verstandig om je die hormoontherapie niet te geven. Het heeft immers nadelen en die wegen zwaarder dan de voordelen.

Er wordt meestal bestraald bij een borstsparende operatie. Ik ben daar kritisch over, omdat ik de kans groot acht dat het voor je overlevingskansen niks doet.

Wat je in elk geval kunt doen is deze vragen aan je radiotherapeut voorleggen:
- Vergroot het bestralen de overlevingskansen? (voor zover ik weet is dat namelijk niet zo)
- Als het mijn overlevingskansen vergroot, hoeveel vrouwen moeten er dan bestraald worden om één leven te redden? (dat moet dan om énorme getallen gaan namelijk)- (dat betekent ook dat het grootste gedeelte van de vrouwen voor niks bestraald wordt en er alleen maar hinder van ondervindt)
- Verkleint hormoontherapie de kans op een lokaal recidief? (dat is absoluut zo)
- Zou het slikken van hormoontherapie de kans op een lokaal recidief niet méér verkleinen dan bestraling?
- Hoe groot is de kans op een lokaal recidief bij mensen in mijn situatie?
- Verkleint het bestralen de kans dat de kanker lokaal terug komt (dat is ongetwijfeld zo). Hoeveel patiënten moeten er dan behandeld worden om bij één iemand te voorkomen dat de kanker terugkomt? (50% vermindering zegt niet zoveel. Als je een miljoen mensen moet bestralen zodat niet 2 maar 1 iemand een lokaal recidief krijgt, dan is dat ook een vermindering van 50%, maar.... daarvoor moeten dan wel een miljoen mensen bestraald worden en lopen een miljoen mensen het risico op schade)
- Stel, we doen dat bestralen niet en de kanker komt lokaal terug, wat dan? Kan ik dan toch nog gewoon behandeld worden met de kans te genezen?
- Hoe groot is de kans dat ik lymfoedeem ontwikkel, een tweede kanker, gebroken ribben, fibrose in de schouder of andere restschade ten gevolge van de bestraling? (ik weet dat ze daar weinig gegevens van hebben, maar van lotgenoten weet ik dat vrij veel mensen kampen met restschade)
Ik heb paar vragen, ik zag een graad 2 vermelding in het pathologisch verslag over de Dcis, in het biopt stond graad 2 maar later daar niets meer over gelezen in het pathologisch verslag na de operatie. Gaat dat altijd zo ?Heeft dat nog invloed op de behandeling ?
Nee. DCIS is geen kanker. Het zijn afwijkende cellen, die kanker kunnen worden. Dat doen ze ook heel vaak niet.
Mijn ene oma is rond haar 50 aan borstkanker overleden mijn andere op 72. Mijn moeder en haar zus geen borstkanker tot op heden.
.

Die oma die rond haar 50e overleed aan borstkanker, was die van je vader's kant? Kun je in dat geval meer vertellen over die vader's kant?
Atypische ductale hyperplasie die in het weefsel is gevonden na de tweede operatie , duidt deze op meer eventuele plaatsen in de borst ?

Hiervoor geldt hetzelfde verhaal. Beetje afwijkend weefsel. Meer niet.

Kun je hiermee vooruit?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

lett

Bericht door lett » ma 08 jul 2019, 21:29

Beste Dees, super bedankt voor je snelle uitgebreide reactie heel verhelderend, de genoemde artikelen ook! Geeft mij een heldere achtergrond. kan er zeker heel goed mee vooruit!!groet Let

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » ma 08 jul 2019, 21:31

Mooi !

Als die oma die jong overleed aan borstkanker van je vader's kant was, dan zou ik wél nog erfelijkheidsonderzoek laten doen !
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Juli 2019”