DCIS gebied rondom een tumor

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Maria

DCIS gebied rondom een tumor

Bericht door Maria » wo 03 apr 2019, 22:33

Hallo Dees,

Vaak is er sprake van DCIS rondom een tumor:
Waarom komt dat vaak voor? En is deze DCIS dan daardoor dan ook kwaadaardiger als de normale DCIS?
(dus alleen DCIS zonder tumor)

Groet Maria.

kitty

Re: DCIS gebied rondom een tumor

Bericht door kitty » do 04 apr 2019, 19:44

Dag maria
DCIS is voorstadium van borstkanker. Ik dacht zelf dat het dus eerst een stuk voorstadium is en dat daarna een stukje veranderd in tumor. Maar in het ziekenhuis hebben ze mij nooit kunnen vertellen WAT er voor zorgt dat DCIS verandert in borstkanker. Ik weet dat in DCIS ook gradaties zijn, graad 1 tot en met 3 geloof ik. voorstadium is an sich niet kwaardaardig, maar het kan wel borstkanker worden en dan spreekt men van kwaadaardige cellen.

Groetjes Kitty

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » vr 05 apr 2019, 13:02

Hoi Maria, DCIS bestaat uit afwijkende cellen, die zich houden aan de grenzen van wat ze oorspronkelijk waren. DCIS-cellen zijn afwijkende cellen in de melkgang. Ze vinden hun oorsprong in melkgangcellen. Zodra die cellen zich buiten die grenzen begeven noemen we het borstkanker:
Afbeelding

Als alleen DCIS gevonden wordt, zou het zo kunnen zijn dat dat borstkanker was geworden als het was blijven zitten. Dat gebeurt bij graad 3 vaker dan bij graad 1.

Als er borstkanker gevonden wordt met daaromheen DCIS is dat eigenlijk geen vraag meer, want het is voor een deel al borstkanker geworden. Het verandert aan de prognose verder niks.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » za 06 apr 2019, 21:27

Hoi Dees,

Mag ik dan de conclusie trekken dat wanneer er een gebied van dcis om de tumor heen zit,
het zeer waarschijnlijk is dat de tumor uit dcis is ontstaan?
Dus grote kans dat de dcis rondom de tumor ook kwaadaardig zal worden...

Nu komt bij mij de vraag op; is er een verschil, m.b.t. de prognose, of er een invasieve ductale tumor uit dcis is ontstaan
of dat er alleen een invasieve ductale tumor, dus zonder dcis, is?

Of is het zo dat een invasieve ductale tumor altijd met dcis begint, dus daar eigenlijk uit ontstaat?

Eigenlijk had ik dus met een gebied van dcis om de tumor heen, grote kans dat ik meerdere tumoren had gekregen,
naarmate de tumor langer had blijven zitten, toch?
Is het dan niet zo dat men bij een tumor met een gebied van dcis er om heen beter af zou zijn met een amputatie ipv een borstbesparende operatie? Omdat al gebleken is dat deze groep risico heeft om dcis te krijgen.
Het lijkt mij dan nl. dat de kans om in die borst weer dcis te krijgen niet onwaarschijnlijk is.

Hartelijke groet, Maria.

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » za 06 apr 2019, 22:25

Hoi Maria, kanker ontstaat altijd uit afwijkende cellen. Die blijven eerst binnen de melkgangen en breken daarna uit, maar niet alle DCIS wordt gedurende het leven borstkanker en ook niet meerdere tumoren. Voor de prognose heeft het verder geen betekenis. Borstamputatie is niet beter dan borstsparend want ze halen nl het hele DCIS -gebied wel weg.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “April 2019”