Hormoongevoelige borstkanker

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Simone

Hormoongevoelige borstkanker

Bericht door Simone » wo 03 apr 2019, 19:40

Hallo Dees en Team,

Ik vroeg mij af hoe het zit met 100 % ER en 100 % PR borstkanker. Ik hoor dat er sprake is van een een drempel van de eerste 2 jaar. Na die 2 jaar zou er een minder groot risico zijn op terugkeer. Maar hormoongevoelige borstkanker kan zelfs na 20 jaar nog uitzaaien. Hoe zit het dan met de grens van 2 jaar.

Alvast bedankt voor je reactie!

Groetjes Simone

Dees
Beheerder

Re: Hormoongevoelige borstkanker

Bericht door Dees » vr 05 apr 2019, 11:44

Hoi Simone,
Mij komt die grens van 2 jaar niet bekend voor. Het lastige is ook dat er nergens bijgehouden wordt op welk moment na de eerste diagnose die diagnose Uitgezaaide kanker vastgesteld wordt. Ook niet hoe het deze mensen na die diagnose vergaat. Heel jammer is dat. Zo sterk ER- en PR-positief is in principe wel gunstig. De ellende is, je bent eigenlijk op zoek naar een soort zekerheid, maar uiteindelijk telt alleen of je mazzel of pech hebt en inderdaad, de kans op uitzaaiingen na 20 jaar is héél klein, maar niet nul.....

Wat moet je er verder mee he? Big hug
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Simone

Bericht door Simone » vr 05 apr 2019, 18:09

Hoi Dees,
Dank je wel voor je antwoord. Ik moet zeggen dat het me wel wat verbaasd dat e.e.a. niet wordt bijgehouden. Het lijkt mij info waarvan we iets van zouden kunnen leren. Data verzamelen. Helaas, misschien in de toekomst.

Het is lastig want je zoekt naar zekerheid waar dit niet mogelijk is. Die 2 jaar komt bij mijn oncoloog vandaan. Ik slik momenteel Tamoxifen en hij vertelde dat het de eerste 2 jaar het belangrijkst zijn. Daarna was het risico op terugkeer verminderd.

Dees*

Bericht door Dees* » za 06 apr 2019, 06:33

Hoi Simone, ik heb nog een studies gezocht maar voor hormoongevoelige tumoren lijkt die bewering echt niet waar.
Afbeelding
Bron: Nature

IKNL doet de kankerregistratie in Nederland ook graag die data bijhouden. Daar is geld voor nodig. Ik hoop ook dat dat gaat lukken.

Simone

Bericht door Simone » za 06 apr 2019, 08:30

Alweer bedankt voor je reactie, Dees!
Ik ga navraag doen bij m'n oncoloog!

kitty

Bericht door kitty » zo 07 apr 2019, 18:51

tegen mij is ook gezegd 2 jaar, maar is dat vanaf dat je het kreeg, of vanaf dat alle behandelingen gestopt zijn dat vraag ik me wel af!! Inmiddels zit ik ook in de fase - paniek bij elk pijntje- echt heel vervelend. Toch een trauma opgelopen hoor.

Maar bij mij gaven ze aan dat bij HER2Neu kanker (plus hormoongevoelig) als het terugkomt, het snel terugkomt dus binnen twee jaar.
Maar ik weet ook dat alleen de hormoongevoelige kanker inderdaad 10 of 20 jaar later nog kan opduiken.

Maar ja, we leven nu! en dag voor dag maar genieten anders weet ik het ook niet.

Gesloten

Terug naar “April 2019”