Echo staand uitvoeren

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne, Team, Superuser, Angela, Sanne

Echo staand uitvoeren

Berichtdoor Pas1982 » di 06 nov 2018, 09:09

goedemorgen

wellicht is er iemand die mij kan helpen bij het volgende. Ik krijg een echo voor een soort ribbel achter mijn tepel links. Die voel ik alleen staand (of zittend), als ik lig verdwijnt de ribbel. Nu had ik gegoogled en kom ik sites tegen (uit Amerika vooral) die aangeven dat als je iets alleen staand voelt, dan ook staand de echo gemaakt moet worden (en daarna eventueel liggend). Weet iemand (misschien de radioloog) of dat waar is? Want dan zal ik dit aangeven bij de afspraak.

Ben bang dat als dat waar is en ze checken alleen liggend dat ze het niet goed kunnen zien.

Vast bedankt voor de reacties!!
Pas1982

Re: Echo staand uitvoeren

Berichtdoor KiWi0501 » wo 07 nov 2018, 11:46

Ik zou het aangeven hoor. Ik heb ook eens ooit een foto staand gekregen. Geen probleem. Ze hadden waar het ding aangegeven met een paperclip op mijn lijf. De uitslag kreeg ik pas veel later. De internist vroeg of ik ooit geopereerd was en bleef naar vragen. Ik begreep niet waarom. Hij liet me na spanning de paperclip zien in mijn lijf op de foto. Mijn man was de enige bij zijn positieven die begreep waarom die paperclip er zat. :grin:

Succes!
Kiwi
KiWi0501

Berichtdoor Pas1982 » wo 07 nov 2018, 14:22

Hi kiwi

Bedankt voor je antwoord! Was dat een mammogram of een echo? Dus dat ze staand met dat hand ding en gel over je borst gaan.
Pas1982

Berichtdoor Lottte » vr 09 nov 2018, 22:05

Hi Pas!

Ik voelde mijn tumor ook alleen staand/zittend. Bij het maken van de echo probeerden ze deze eerst liggend te vinden, maar dat was heel moeilijk ondanks dat je een soort steun krijgt waar je borst op ligt. Ik mocht toen gaan zitten en de tumor zelf aanwijzen en ook vastpakken, zodat ze wisten waar ik deze voelde. Hierna hebben ze het onderzoek verder zittend verricht. Ze hebben trouwens ook een mammografie en MRI gemaakt om mijn borst in beeld te brengen, maar dat was pas nadat ik de slechte uitslag gehad had.

Heb je al een afspraak voor de echo gepland staan? Veel succes!

Groetjes, Lotte
Lottte

Berichtdoor Pasje1982 » za 10 nov 2018, 21:18

Hi lotte

Bedankt voor je reactie!

Waar ergens zat jouw tumor? Misschien dat dat nog scheelt. Echo is nog niet gepland maar ben wel bang dat ze t dus liggend niet kunnen vinden maar ook niet zittend een echo willen doen. Konden ze t bij jou echt niet vinden liggend of gewoon moeilijker?

En hoe voelt t eigenlijk? Echt hard als een steen of meer rubberig?

Hopelijk snel een echo en duidelijkheid...
Pasje1982

Berichtdoor Lottte » zo 11 nov 2018, 13:20

Hoi Pasje,

Graag gedaan hoor, als we elkaar zo kunnen helpen :grin:
Mijn tumor zat links net onder mijn tepel. Als ik ging liggen zakte de tumor achter mijn tepel. Liggend was hij niet te vinden met de echo. Ze vonden het geen probleem om de echo zittend te doen. Als ik jou was zou ik dat ook goed aangeven bij de (huis)arts en tijdens het maken van de echo, anders word je misschien naar huis gestuurd omdat ze niets vinden. Maar dat helpt jou niet verder. Ik heb mijn tumor zelf vastgepakt en aan de echoscopist laten zien en voelen waar ik de tumor voelde. Dat vonden ze juist alleen maar fijn. Bij mij onderzochten ze de rest van mijn borst en oksel wel liggend, maar dat is protocol geloof ik.

Oe even denken, mijn tumor voelde als een harde knikker of meer als een soort tuinboon die ik wel kon vastpakken, maar niet kon inknijpen.

Ik duim voor je dat je snel een echo krijgt en dat de uitslag goed is!

Groetjes, Lotte
Lottte

Berichtdoor Pas1982 » zo 11 nov 2018, 15:01

Ja ik ga t gewoon aangeven inderdaad. Bij mij zit t erboven dus gelukkig kan t nergens achter schieten. Maar toch is t raar dat ik liggend niks voel. Maar goed maar snel een echo laten maken.

En door jouw verhaal denk ik ja ze moeten t ook gewoon zittend doen. Anders weet ik nog niks.

Bedankt voor de reactie!!
Pas1982

Berichtdoor Pas1982 » zo 11 nov 2018, 15:03

Nog 1 vraagje. Jij voelde t wel zowel liggend als zittend zelf? Ik dus niet. Dus dat maakt t helemaal een raar verhaal...
Pas1982

Berichtdoor Pas1982 » zo 11 nov 2018, 16:33

Hi lotte

Ik lees net dat je in beide borsten een tumor had. Wat een spannende tijd!! Gaat nu alles goed met je? Had je ook meer risico genetisch gezien?
Pas1982

Berichtdoor Lottte » zo 11 nov 2018, 22:03

Hoi Pas!

Ik kon de afwijking zelf altijd voelen inderdaad. Lastig dat jij dat niet hebt. Kan je het wel vastpakken als je staat of zit? Of ook niet? Goed dat je ernaar gaat laten kijken! Mag ik vragen hoe oud je bent, omdat je een echo krijgt? Maken ze ook nog een mammogram trouwens?

Ik had gelukkig geen kanker in mijn andere borst, één nep-tiet vind ik wel voldoende ;) Ik had even op dit forum gezocht en ik zag dat ene Lotte met twee t’s dat helaas wel had.

Ik las net trouwens een eerder bericht van je op dit forum, over de zachte bobbel na je operatie. Is dat de ribbel die je nu voelt? Niet helemaal vergelijkbaar, maar misschien wel een geruststelling: een paar maanden na mijn amputatie voelde ik ook een bobbel aan de rand van het weggehaalde weefsel. Na een echo bleek dit gewoon bindweefsel te zijn gelukkig. Dit komt na een borstoperatie best vaak voor vertelde de nurse practitioner mij.

Groetjes, Lotte
Lottte

Volgende

Keer terug naar Stel je vraag HIER