Ongeneeslijk ziek en (stoppen met) werken

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Ongeneeslijk ziek en (stoppen met) werken

Berichtdoor Hesaja » ma 06 aug 2018, 11:36

Sinds ik te horen heb gekregen dat ik niet meer beter zal worden, houdt me de vraag bezig of dit een reden kan zijn om te stoppen met werken. Ik voel me nu nog prima, de medicijnen lijken aan te slaan en ik heb net de Vierdaagse uitgelopen. Ik werk 3 dagen per week, op zich best leuk, maar het voelt niet (nooit gedaan ook) als de hoogste vervulling van mijn leven. Er zijn heel veel andere zaken waar ik voldoening uit haal. Zou het ook fijn vinden om meer tijd te besteden aan familie en vrienden. Op dit moment wordt er veel van mijn vrije tijd “medisch” besteed; 2 x per maand komt de verpleegkundige langs om injecties te zetten, 2 maal per maand bloedprikken, 2 maal per maand naar het ziekenhuis voor de bloeduitslagen, en als die goed zijn medicijnen ophalen in het ziekenhuis. Ik ben 56 jaar en houd er toch maar rekening mee dat ik de pensioengerechtigde leeftijd niet zal halen. Dan vind ik eigenlijk het zonde om mijn tijd aan werk te besteden. Heeft iemand ervaring met een zelfde soort situatie? Ik wil graag zelf de regie zoveel mogelijk houden, dus eerst wat dingen zelf uitzoeken voordat ik er eventueel op mijn werk over begin. Want, wat zijn de consequenties? Tips zijn meer dan van harte welkom. Bij voorbaat heel erg bedankt.
Hesaja

Re: Ongeneeslijk ziek en (stoppen met) werken

Berichtdoor Dees » ma 06 aug 2018, 20:15

Hoi Hesaja, lastig he.....
Helaas bestaat er geen mogelijkheid om te stoppen met werken, omdat je je leven graag anders invult, ook niet als je ongeneeslijk ziek bent.

Wél is er een mogelijkheid als je niet meer in staat bent om te werken. Dan kun je vervroegd een IVA-uitkering aanvragen: https://www.uwv.nl/particulieren/ziek/z ... -aanvragen

Met een IVA-uitkering is uw inkomen altijd minstens 75% van het WIA-maandloon. Dit percentage wisselt niet en biedt u dus financiële zekerheid.

Bron: UWV

Naar ik begrijp wordt bij vrouwen met uitgezaaide borstkanker IVA best vaak toegekend.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Re: Ongeneeslijk ziek en (stoppen met) werken

Berichtdoor Hesaja » ma 06 aug 2018, 20:38

Dank je wel voor je reactie, Dees. Dit is zeker de moeite waard om in te duiken.
Hesaja

Keer terug naar Augustus 2018