Reconstructie gent

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Reconstructie gent

Berichtdoor Arnhem85 » di 31 jul 2018, 19:58

Kunnen jullie mij op weg helpen? Ik wil een afspraak maken in Gent om de mogelijkheden voor een borstreconstructie te bespreken. Ik heb reeds 5 jaar een siliconen prothese en te weinig buikvet voor een reconstructie uit buikweefsel (wil ik ook liever niet). Ik ben pas 33 en wil niet nog zo vaak geopereerd worden om de prothese steeds te laten vervangen. Ben nu onder behandeling in het AVL waar ik fantastisch geholpen ben maar waar men geen reconstructies doet vanuit bilweefsel. Welke weg moet ik bewandelen om een afspraak in Gent te krijgen? Alvast bedankt.
Arnhem85

Re: Reconstructie gent

Berichtdoor Dees » wo 01 aug 2018, 21:16

Hallo Arnhem85,
Ook in Maastricht worden reconstructies met bilweefsel of binnendij-weefsel gedaan en ook professor Ulrich uit Radboud in Nijmegen doet dat.

Hoe en wat met België hangt af van je verzekeraar. Waar ben je verzekerd en wat voor soort verzekering heb je (in natura of restitutie)?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Berichtdoor Arnhem85 » do 02 aug 2018, 07:26

Hoi Dees,

Dankjewel! Mijn vriendin is in Gent ( zij is Belgisch) geopereerd. Ik heb onlangs het resultaat mogen zien. Ik was verbaasd over het prachtige resultaat. Dit heeft mij doen besluiten dat ik het liefst daar een gesprek/operatie wil :-)
Ik ben verzekerd bij DSW en heb een normale (restitutie?) Polis.
Arnhem85

Berichtdoor Dees » do 02 aug 2018, 21:56

Hoi Arnhem, zelf ben ik ook in Gent geopereerd, maar dat was toen professor Hamdi daar nog werkte. Ik heb één buikborst en één bilborst. Voor een consult kun je sowieso gewoon een afspraak maken. Ook poliklinische onderzoeken worden gewoon vergoed. Je hebt wel een verwijzing van bv je huisarts nodig. Hier vind je de contactgegevens.

Hoe het met de kosten zit, is bést ingewikkeld. De vergoeding wordt gebaseerd op het Maximale Nederlandse Tarief, maar het is erg afhankelijk welke codes ze daarvoor gebruiken. In principe is België goedkoper dan Nederland, maar je moet dat wel zeker weten. Je moet ook zeker weten wat er gebeurt als er complicaties zijn en de kosten daardoor oplopen.

Je zou per 31/12 over kunnen stappen naar bv VGZ of CZ, tenminste als die, net als dit jaar, voor komend jaar contracten met UZ Gent hebben. Je kunt dan een naturaverzekering nemen. Je moet dan toestemming vragen en in principe wordt dan alles vergoed. Het blijft een beetje koffiedik kijken, maar voorbereidingen treffen kan al wel.

Ken je deze site van Borstkankervereniging met ervaringsverhalen en foto's van reconstructies? En deze checklist?

Ik ga deze maand afsluiten, maar open gerust een nieuw topic.
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com
Dees
Beheerder

Keer terug naar Juli 2018