Verschil uitkomst PA-tumoronderzoek met MRI

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Anne-mieke

Verschil uitkomst PA-tumoronderzoek met MRI

Bericht door Anne-mieke » ma 26 feb 2018, 14:44

Goedemiddag,

Even kort voorstellen:
Ik ben 58 jaar, in juli 2017 borstkanker bij mij geconstateerd (kalkspatjes, via bevolkingsonderzoek). Ductaal carcinoom, invasief, uitslag mammaprint hoog risico, voor zover bekend geen uitzaaiingen in lympheklieren of elders in het lichaam. De omvang van de tumor bleek lastig vast te stellen (moeilijk om de DCIS-component en de invasieve component van elkaar te onderscheiden). Na diverse onderzoeken bleek op de MRI een gebied van 47 mm bij 26 mm sterk aan te kleuren. De Radiologe kon het niet verder duiden maar beschouwde het hele gebied als invasief.
In september 2017 gestart met neo-adjuvante chemo: tussentijdse mri's lieten vermindering van de aankleuring zien en het gebied slonk van 47 mm naar 37 mm naar 23 mm. Superblij natuurlijk! Op 31 januari 2018 borstsparend geopereerd. Onderzoek van de patholoog op het tumorweefsel gaf de uitkomst: 'PA -respons op neoadjuvante therapie geen respons (EUSOMA 3)'.
Ik weet niet zo goed hoe ik dit nu moet zien. Wat ik begrijp is dat pathologisch onderzoek verreweg betrouwbaarder is dan een mri-scan. Maar zou je dan nu moeten stellen dat de chemo niet is aangeslagen? Ik zou dat wel een domper vinden....
Kunnen jullie me helpen, hoe moet ik deze uitkomsten lezen?

Dees
Beheerder

Re: Verschil uitkomst PA-tumoronderzoek met MRI

Bericht door Dees » ma 26 feb 2018, 17:17

Beste Anne-mieke,
He getsie, ik snap dat je hier ongerust van wordt. Staat er nog meer? Hoe groot was de resttumor dan die gevonden is?

Wat ik terugvind in Handleiding Protocol Mammacarcinoomtotaal is dit:
Toevoeging van “(EUSOMA 2(i))”; “”(EUSOMA 2 (ii))”; (EUSOMA 2 (iii))” en (EUSOMA 3)” bij de rubriek “PA -respons op neoadjuvante therapie” tumor 1,2,3, en rest invasief carcinoom
Respons op neoadjuvante therapie
1. Complete pathologische respons: of geen rest invasief carcinoom of geen rest invasief carcinoom maar wel aanwezigheid van DCIS.
2. Partiële respons: of (i) minimale rest invasief carcinoom (bijvoorbeeld alleen verspreid nog enkele losgelegen of in groepjes gelegen tumorcellen of (ii) duidelijk respons op therapie maar met 10-50% rest invasief carcinoom of (iii) > 50% invasieve tumorcellen nog aanwezig bij vergelijking met het voorafgaande naaldbiopt, maar wel met sommige kenmerken van respons (bijvoorbeeld fibrose).
3. Geen respons: geen aanwijzingen voor respons op therapie.
Ik maak daaruit op dat ze het niet goed durven zeggen omdat ze niet weten wat er aanvankelijk zat, wat dus niet hetzelfde is als dat de chemo niks gedaan heeft.

Er moet meer in het pathologisch verslag staan oa over de grootte. Heb je het hele verslag?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anne-mieke

Bericht door Anne-mieke » di 27 feb 2018, 13:40

Hallo Dees,

Ik denk dat je gelijk hebt dat ze het mogelijk niet goed durven zeggen. Vorige week had ik een gesprek met mijn oncologe, die durfde hier in ieder geval geen eenduidige uitleg aan te geven en adviseerde mij om het de oncologisch chirurg te vragen. Ik heb hem alvast ook (schriftelijk) mijn vraag voorgelegd, en als het nodig is ga ik ook nog well een afspraak met hem maken.

Wat betreft het pathologisch verslag: dit lees ik hierover in de gegevens die ze op mijn ziekenhuis-site hebben vrijgegeven:
"PA:
* Lumpectomie rechts: Invasief carcinoom NST. BR gr II. 2.40 cm. Geen angioinvasie. pT2.
Snijvlak: vrij, kleinste tumorvrije marge: <0,1 cm, lokalisatie
dichtsbijzijnde snijvlak: craniaal, dorsaal.
ER resectie: +. ER/PR biopt +. Her2neu -.
PA -respons op neoadjuvante therapie geen respons (EUSOMA 3).

DCIS gr 2. Microcalcificatie aanwezig. Diameter: 1,2 cm. Snijvlak: vrij; kleinste tumorvrije marge <0,1 cm; lokalisatie dichtstbijzijnde snijvlak: craniaal, dorsaal.

* SNP axillair rechts: geen metastasen of geïsoleerde tumorcellen (in 1 lymfklier SWK).

TNM classificatie (8e editie): ypT2N0(i-)(sn)."

Kun jij hier nog iets meer uit afleiden?

Het klopt ook dat het vóór de operatie lastig voor hen was om te zien wat er nou precies ductaal was (DCIS) en wat invasief. Dat is nu wel duidelijk: DCIS 1,2 cm, invasief 2,4 cm. Je zou dan toch denken dat de chemo het hele gebied heeft doen slinken van 4,7 cm naar in ieder geval 3,6 cm?

Ach ja, ze kunnen al heel wat, maar misschien wil ik wel meer zekerheid dat mogelijk is.
Groetjes,
Anne-mieke

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 27 feb 2018, 19:36

Hoi Anne-mieke, DCIS telt niet mee. Het gaat dus om een tumor van 2,4 cm en het zou heel goed kunnen zijn dat die voorheen 4,7 cm was. Ik denk dat het er zo staat omdat men het niet weet. Je kunt er verder ook niet zoveel mee. Daar waar bij HER2Neu+ tumoren en triple negatieve tumoren Pathological Complete Response (PCR), dat de tumor volledig verdwenen is, een rol speelt bij het inschatten van de overlevingskansen, is dat bij hormoongevoelige tumoren niet zo. Die reageren veel vaker minder goed op chemo, maar dat heeft geen gevolgen voor de prognose. Wat de chemo heeft gedaan op de losse cellen, waar het voor bedoeld is, kun je toch niet zien. Bovendien krijg je nog hormoontherapie, wat een zeer effectieve therapie is.

Ik zie verder ook niks geks staan, niks waar je je zorgen om moet maken.

Zekerheid krijg je toch niet (ja, gekscherend zeg ik altijd, je weet pas dat je borstkanker hebt overleefd als je dood bent gegaan aan iets anders). Voor nu is er totaal geen reden om je extra zorgen te maken. We hopen maar gewoon dat de mazzel aan je kant staat. Ik duim voor je !!
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Anne-mieke

Bericht door Anne-mieke » wo 28 feb 2018, 12:58

Dank je wel Dees!

Duidelijk verhaal. Voel me een stuk geruster nu:-). En ja, garanties krijg je niet in een proces als dit, daar ben ik nu wel achter.
En nu.... hup! met frisse moed de volgende fase in: bestraling en (anti-)hormoonkuur.

Groetjes, en... nogmaals bedankt!!
Anne-mieke

Gesloten

Terug naar “Februari 2018”