Contrastvloeistof CT/ veiligheid nieren

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Hannah

Contrastvloeistof CT/ veiligheid nieren

Bericht door Hannah » zo 11 feb 2018, 13:01

Beste Dees, mijn nierwaarden liggen net op de grens. Ze werken niet meer zoals het hoort maar zijn ook niet zo slecht dat het heel zorgelijk is.
Heel binnenkort krijg ik een thorax-abdomen CTscan met contrastvloeistof en dat laatste is berucht wbt de slechte uitwerking op de nieren.
Ik googelde wat en vond een paar opmerkelijke dingen:
A)Als je nierwerking verminderd is moeten de doses van medicijnen aangepast worden omdat je anders overdosering krijgt. Nooit iemand gehoord hierover terwijl er wel zodoende rampen voorkomen kunnen worden. Kortom overleg is gewenst met artsen en vooral apothekers.
B) spoelen voor en na de CT wordt als achterhaald gezien met name de grote hoeveelheden vocht kunnen complicaties geven zodat t middel erger wordt dan de kwaal. In mijn geval volstaat, HOOP IK, flink doordrinken. Ook daar lees ik nergens hoeveel, hoe lang NA de CT.
Ik schrik elke keer weer van de onvolledige informatie en heb het gevoel dat ik alles driedubbel zelf in de gaten moet houden en dat is onrustbarend vind ik.

Kortom, ik ben bang dat de contraststof m’n nieren verder naar de ratsmodee helpt.

Vraag: weet jij wat ik in mijn geval het beste kan doen en hoe ik verdere schade aan mn nieren zo goed mogelijk kan voorkomen? En hoe lang ik moet doordrinken voordat alles mn lichaam uit is?
En: is er eigenlijk een alternatief voor een CTscan? (MRI?)

Goeds en dank vast voor het meedenken,
Hannah
.

Dees
Beheerder

Re: Contrastvloeistof CT/ veiligheid nieren

Bericht door Dees » di 13 feb 2018, 17:57

Hoi Hannah, pfffff...... ik snap je stress wel hoor. Ik weet de antwoorden niet. Ik weet wel dat ik persé iemand zou willen spreken die álle vragen kan beantwoorden voordat ik zo'n scan krijg. Voor jezelf opkomen he, jij zit met de gebakken peren als je nierfunctie verder achteruit gaat....

Take care
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Hannah

Bericht door Hannah » di 13 feb 2018, 21:31

Ha Dees, bedankt, ik ga er nu maar van uit dat de oncoloog de goede inschatting heeft gemaakt. Heb er een speciaal telefoongesprek aan gespendeerd en kort en bondig gezegd: kan ik door veel drinken voor- en achteraf nierschade voorkomen? Of raadt u aan om voor- en achteraf te spoelen(met fysiologisch zout)? Hij zei dat als ik genoeg blijf drinken het wel kan. Spoelen kon ook. Maar dan heb je een héle dag een bed bezet op de dagverpleging. Als dat onnodig is dan moet dat niet, mijns inziens. . Maar toch wil ik het hier nog vet over hebben want er komen nog meer onderzoeken aan, misschien ook fes-Petscans die ook gepaard gaan met die jodiumhoudende contraststof. Dat zijn wel de onderzoeken die er toe doen als je kanker hebt.
Morgen is de dag dus fingers crossed aub!!!

Goeds, Hannah

Dees
Beheerder

Bericht door Dees » di 13 feb 2018, 21:54

Hoi Hannah, I will, I will....

Afbeelding
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gesloten

Terug naar “Februari 2018”