Expander vullen na bestraling?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Lydiavdlaan

Expander vullen na bestraling?

Bericht door Lydiavdlaan » ma 05 feb 2018, 18:27

G avond
Mijn vraag is kan een expander die in april 2017 geplaatst is en nu dus al 9 maanden zit, en daarna tot half juni 16 x bestraald is ,nu nog wat gevuld kan worden!
Hij is wel gevuld tot 375 ml voor de bestraling maar voor mijn postuur is het te klein!
Mijn andere borst is in januari preventief geopereerd en dat weefsel was ruim 500
Nu ik toch aan het vulllen ben en mijn pl chirurg het zelf ook aangaf dat iets groter beter zou staan ben ik benieuwd naar ervaringsdeskundige.... pl c staat er wel voor open maar vind het wel lastig!
Gr ly

Dees
Beheerder

Re: Expander vullen na bestraling?

Bericht door Dees » ma 05 feb 2018, 19:57

Hoi Lydia, ik vind het echt lastig om te zeggen. Ik weet dat ongeveer 1 op de 3 reconstructies na bestraling mislukt en ik kan me voorstellen dat de plastisch chirurg geen risico wil lopen. Als de huid heel dun is, kan er echt een gat in komen. Dat wil je niet. Of er nog een list te bedenken is, durf ik niet te zeggen
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Gast

Bericht door Gast » ma 05 feb 2018, 20:23

Hoi,

Bij mij zijn na amputatie beiderzijds ook expanders ingebracht en ik ben ook 16 keer bestraald. Voor de bestraling hebben we gevuld met 60 cc per keer en ging ik 2 keer in de week naar de pc om te vullen. Na de bestraling heeft mijn huid 3 maanden de tijd gekregen om te herstellen. Na die herstelperiode zijn we gaan vullen met 30cc per keer maar met 2 weken tussen tijd om te kijken hoe de huid ging reageren. Ik heb nergens last van gehad. Mijn pc zei wel dat we na de bestraling rustig de tijd gingen nemen voor het vullen en ik ben blijven smeren met de zalf die ik bij de bestraling heb gekregen.

Ik hoop dat het bij jou ook gaat lukken

Fraz01

Bericht door Fraz01 » di 06 feb 2018, 09:01

Bij mij zijn inderdaad ook eerst expanders geplaatst, bestraald en daarna pas gevuld. Heel rustig aan tot het maximaal haalbare. Op zich was mijn huid van vrij goede kwaliteit voor een bestraalde huid vandaar dat de pc het ook aan durfde. Eindresultaat was voor mijn postuur eigenlijk te weinig, maarja verder vullen trok mijn huid niet meer.
Ik vond het niet echt mooi, de huid was erg dun en je voelde en zag de prothese.
Uiteindelijk heb ik een half jaar nadat de echte protheses geplaatst waren alsnog een borstontsteking gekregen en moest hij er weer uit.
Nu na een dubbele diepflap is het resultaat veel mooier, zachter, warmer en natuurlijker dan met die protheses.
Dus hier helaas geen positief verhaal.

Lydiavdlaan

Bericht door Lydiavdlaan » zo 11 feb 2018, 19:12

Wat lief dat jullie gereageerd hebben!
Het zou gaan om maar 25 cc dat zou wl Beyer zijn!
Ik ga goed overleggen met pc mijn huid is mooi glad
Rustig en stevig!
Heb alleen last dat het zo strak staat, alsof het lichaam
Het niet meer accepteert.,, die harde vuldoppen!
Lieve groet

Gesloten

Terug naar “Februari 2018”