Neo-adjuvante chemo tbv borstbesparing?

Moderators: Team, Superuser, Angela, Sanne

Bobje

Neo-adjuvante chemo tbv borstbesparing?

Bericht door Bobje » vr 22 dec 2017, 00:01

Vandaag de uitslag gehad van een tweede ronde biopten gevolgd na een MRI. De tumor blijkt niet de eerst gemeten 2,5 cm maar 5cm. De tumor is 100% oestrogeen en 100% progesteron positief, hr2 negatief. De lymfeklieren zijn schoon. In eerste instantie was er even sprake van wellicht alleen hormoontherapie aangevuld met bestraling maar ivm de grootte van de tumor vertelde de oncologisch chirurg dat zij, na rijp beraad met de radioloog besloten hebben dat er toch eerst neo-adjudante chemo moet plaats vinden, daarna hormoontherapie en afhankelijk van de situatie eventueel nog bestraling. Een borstbesparende operatie zou dan kunnen mits de tumor niet uiteen gevallen zal zijn. Mijn tepel zal sowieso niet behouden kunnen blijven aangezien de tumor hier uitlopers naar heeft.
Thuis gekomen vraag ik mij af of het niet ook een optie is wel meteen voor amputatie te gaan, eventueel met directe reconstructie, om mij de ellende van 6 maanden chemo te besparen waarna ik misschien alsnog een amputatie zou moeten ondergaan?

Dees
Beheerder

Re: Neo-adjuvante chemo tbv borstbesparing?

Bericht door Dees » vr 22 dec 2017, 15:53

Hoi Bobje,
Spannend allemaal en wat is het veel informatie he....
De vraag borstamputatie of borstsparend staat eigenlijk los van de vraag wel of geen chemo.
De belangrijkste reden om chemo te geven bij borstkanker is om de kans op uitzaaiingen op afstand (longen, lever, botten, hersenen) te verkleinen. Met uitzaaiingen op afstand kun je nog wel behandeld worden, maar niet meer genezen. Chemo verkleint dus de kans dat die uitzaaiingen er komen. Het vernietigt losse kankercellen die in het lichaam zitten maar die niet te zien zijn. Hormoontherapie doet dat ook. Borstkanker kan zelfs na 5, 10 of 15 jaar nog uitzaaien.

De vraag wel of geen chemo hangt af van de vraag hoe groot men de kans op uitzaaiingen inschat en hoeveel procent vergrote overlevingskans er dan ingeschat wordt. Er wordt gekeken naar grootte van de tumor, aantal positieve okselklieren, de graad van de tumor, de kenmerken van de tumor, lymfe-invasie, angio-invasie.

Weet je meer wat er gevonden is? Hoe oud ben je? Ben je verder gezond? Kon je de tumor zelf goed voelen? Is het misschien een lobulaire tumor?

Ik verwacht wel dat het advies chemo zal blijven, maar je kunt je artsen best vragen waarom ze denken dat je daar baat bij hebt.

Het is hartstikke spannend, chemo, maar de realiteit is ook dat de meeste borstkankerpatiënten het tamelijk goed verdragen.

Een voordeel zou kunnen zijn dat als de chemo goed aanslaat er misschien borstsparend geopereerd kan worden. Je kunt ook kiezen voor een amputatie, eventueel met reconstructie. Het zou kunnen dat je met een amputatie bestraling kunt voorkomen.

Voordeel van starten met chemo is dat men aan de tumor kan zien hoe de chemo aanslaat en dat er eventueel gekozen kan worden voor een andere chemo als blijkt dat de eerste niet aanslaat. Verder geeft het de tijd om erfelijkheidsonderzoek te laten doen, als je daar een indicatie voor hebt. Vaak beinvloedt de uitslag van erfelijkheidsonderzoek de beslissing wat te doen met de borst.

Kun je hier iets mee?
Groeten, Dees
Gezondheidswetenschapper (Gezondheidsvoorlichting en Geestelijke Gezondheidkunde) * Gewerkt in farmaceutische industrie oncologie o.a. op het gebied van borstkanker * Zelf diagnose borstkanker op 36-jarige leeftijd (2007) * www.caseofdees.wordpress.com

Bobje

Re: Neo-adjuvante chemo tbv borstbesparing?

Bericht door Bobje » za 23 dec 2017, 12:16

Hallo Dees,

Dank je wel voor je uitgebreide antwoord. Ik ben 50, geen overgewicht en verder gezond, er lijkt geen aanleiding om uit te zoeken of ik erfelijk belast ben. Volgens mij gaan ze ook niet opzoek naar eventuele uitzaaiingen aangezien de oksel schoon is. De tumor is ductaal maar met lobulaire uitgroeiingen. Gistermiddag kreeg ik door dat we, voor de chemo start, toch ons al eerder geboekte weekje vakantie kunnen gaan houden. Hierdoor zien we de oncoloog 4 januari pas, 5 januari start ik met de kuur.

We zullen het haar zeker vragen, maar je hebt natuurlijk gelijk. Alle kansen aangrijpen om uitzaaiingen op afstand te voorkomen (of te vernietigen) heeft natuurlijk de volle prioriteit. Die maanden chemo kom ik wel door.

Gesloten

Terug naar “December 2017”